Ästhetische Kulturen – Forschungskolloquium (gLV)
Sebastian Köthe, Dominique Raemy
2 Creditsmae-mtr-102.23H.003
Ästhetische Kulturen – Herbstakademie: «Im Impasse» (gLV)
Florence Borggrefe, Sebastian Köthe, Dominique Raemy, Vera Schamal
2 Creditsmae-mtr-102.23H.004
Ästhetische Kulturen – Seminar 2: Ästhetik des Trostes (gLV)
Sebastian Köthe, Dominique Raemy
2 Creditsmae-mtr-102.23H.002
Ästhetische Kulturen Seminar 1: (Im-)Possible Co-Production? Gegenwärtige künstlerische Praktiken zwischen Handlung und Agency (gLV)
Florence Borggrefe, Vera Schamal
2 Creditsmae-mtr-102.23H.006
Diplomkolloquium
Patrick Müller, Basil Rogger, Irene Vögeli, Caroline Baur, Nicole Frei, Katja Gläss und externe Expert*innen
1 CreditMTR-MTR-2005.23H.008
Einführungstag ab dem 3. Semester
Patrick Müller, Basil Rogger, Irene Vögeli, Caroline Baur, Nicole Frei, Katja Gläss
1 CreditMTR-MTR-1030.23H.001
Interdisziplinärer Workshop Nr. 2: Da müssen wir durch.?!
Gabi Mojsez, Dramaturgin
2 Creditsmae-mtr-101.23H.002
Interdisziplinärer Workshop Nr. 4: How to (mis-)understand spiritual practice: beyond Western frameworks of the secular and the sacred
Wendy Meryem Kural Shaw
2 Creditsmae-mtr-101.23H.004
Interdisziplinärer Workshop Nr. 5: Tag für Tür
San Keller ist Künstler, Performer und Vermittler.
2 Creditsmae-mtr-101.23H.005
Kolloquium "Zulassung zum Diplom"
Patrick Müller, Irene Vögeli, Basil Rogger, Caroline Baur, Nicole Frei, Katja Gläss, und externe Expert*innen
1 CreditMTR-MTR-2005.23H.001
LAB 2: Scaling, or looking for the Sweet Spots (gLV)
Henryetta Duerschlag und Katja Gläss
2 CreditsMTR-MTR-1040.23H.002
LAB 4: Öffentlichkeitslab "We are (t)here – translocal relations" (gLV)
Nicole Frei, Patrick Müller, Irene Vögeli
2 CreditsMTR-MTR-1040.23H.004
LAB 5: Pristhina Lab (gLV)
Basil Rogger, Njomza Dragusha, Nicole Frei, Caroline Baur
2 CreditsMTR-MTR-1040.23H.005
LAB 7: ‘Matters of collectivity through embodied practices’ (gLV)
Marisa Godoy, in collaboration with Eirini Sourgiadaki and the collective The Field
2 CreditsMTR-MTR-1040.23H.007
Positionen und Diskurse in den Künsten und im Design String Figures – Erfahrene Erzählung? (gLV)
Sigrid Adorf, Soenke Gau
2 Creditsmae-mtr-100.23H.001
Projekttage 1: Prishtina Lab (gLV)
Basil Rogger, Njomza Dragusha, Caroline Baur, Nicole Frei
1 CreditMTR-MTR-1009C.23H.001
Projekttage 2: ‘Matters of collectivity through embodied practices’ (gLV)
Marisa Godoy, in collaboration with Eirini Sourgiadaki and the collective The Field
1 CreditMTR-MTR-1009C.23H.002
Projekttage 3: Investigating the Big Blue (excursion) (gLV)
Eirini Sourgiadaki, Anna Rubi
1 CreditMTR-MTR-1009C.23H.003
Projekttage 4: Performing the post-digital (gLV)
Patrick Müller und Stella Speziali
1 CreditMTR-MTR-1009C.23H.004
Seminar 2: I hear voices II (gLV)
Delphine Chapuis Schmitz, Antoine Chessex
2 CreditsMTR-MTR-1002.23H.002
Seminar 3: Verlernen (gLV)
Antoine Chessex, Soenke Gau, Jana Thierfelder
2 CreditsMTR-MTR-1002.23H.003
Seminar 4: Übersetzen/Translating (gLV)
Delphine Chapuis-Schmitz, Irene Vögeli
2 CreditsMTR-MTR-1002.23H.004
Seminar 5: Un-cancelling the Future (gLV)
Caroline Baur, Soenke Gau, Basil Rogger
2 CreditsMTR-MTR-1002.23H.005
Seminar 6: When Butterfly's Wings Beat, Wired Ocean Floor Sounds (gLV)
Katja Gläss, Patrick Müller, Hannah Walter
2 CreditsMTR-MTR-1002.23H.006
Projekttage 2: ‘Matters of collectivity through embodied practices’ (gLV)
Practical workshop; launch of monthly full-day lab
Nummer und Typ | MTR-MTR-1009C.23H.002 / Moduldurchführung |
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Modul | Projekttage |
Veranstalter | Departement Kulturanalysen und Vermittlung |
Leitung | Marisa Godoy, in collaboration with Eirini Sourgiadaki and the collective The Field |
Zeit | Mo 11. September 2023 bis Fr 15. September 2023 |
Ort | Location and exact times will be announced to the participants in due time. Ort und genaue Uhrzeiten werden den Teilnehmenden rechtzeitig bekanntgegeben. |
Anzahl Teilnehmende | 4 - 15 |
ECTS | 1 Credit |
Lehrform | Blockwoche |
Zielgruppen | (D) Wahlpflicht für Studierende MA Transdisziplinarität. Geöffnete Lehrveranstaltung für Studierende anderer Studiengänge der ZHdK. Einschreibung über ClickEnroll https://intern.zhdk.ch/?clickenroll (E) Compulsory voting for MA Transdisciplinarity students. Course open to students of other ZHdK degree programmes. Enrolment via ClickEnroll https://intern.zhdk.ch/?clickenroll |
Lernziele / Kompetenzen | (E) This project-week is an intensive five-day module in which Marisa Godoy (dance practitioner-researcher), introduces her proposals for a full-term collaboration with students of the MA Transdisciplinarity Studies (open also for students of other disciplines), during her artist residency at ZHdK in the autumn term 2023. This module proposes a space of artistic investigation and production with a focus on collective modes of being and operating. The proposal includes the opportunity to delve further into collectivity across the autumn term through participation in monthly Saturday labs (see MTR LAB 7). During five days, the lab proposes embodied practices aiming to facilitate generative modes of working that are key to creative practices across the disciplines. Amongst the competences the lab aims to facilitate are an enhanced perception of the interplay between self, other and surrounding; sensitise the bodymind as we interact with one another and engage with materials and spatiotemporal elements; responsiveness to various approaches in generative modes of working; a finer sense of relationalitiy; improved awareness/responsiveness in collaborative and collective processes; distributed accountability. One key aim is to enable participants to channel this experience to their own creative language, media and/or field. The practices are designed with a view to enable artists from a variety of domains to benefit from embodied approaches. No previous experience with movement practices or techniques is required. The activities will take place indoors as well as outdoors. The sessions are facilitated in practices that embrace each person’s sensitivities and artistic language, while being essentially collective. — (D) Diese Blockwoche ist ein intensives fünftägiges Modul, in dem Marisa Godoy (Tanzpraktikerin und -forscherin) ihre Vorschläge für eine ganzjährige Zusammenarbeit mit Studierenden des MA Transdisziplinarität (offen auch für Studierende anderer Studiengänge) während ihres ‘artist residency’ an der ZHdK im Herbstsemester 2023 vorstellt. Dieses Modul bietet einen Raum der künstlerischen Untersuchung und Produktion mit dem Fokus auf kollektive Seins- und Arbeitsweisen. Der Vorschlag beinhaltet die Möglichkeit, sich im Laufe des Herbstsemesters durch die Teilnahme an den monatlichen Samstagslabors (siehe MTR LAB 7) weiter mit Kollektivität zu beschäftigen. An fünf Tagen bietet das Labor ‘embodied practices’ an, die darauf abzielen, generative Arbeitsweisen zu erleichtern, die für kreative Praktiken in allen Disziplinen von zentraler Bedeutung sind. Zu den Kompetenzen, die das Labor fördern soll, gehören eine verbesserte Wahrnehmung des Zusammenspiels zwischen sich selbst, anderen und der Umgebung; die Sensibilisierung des Körper-Geistes, wenn wir miteinander interagieren und uns mit Materialien und raumzeitlichen Elementen auseinandersetzen; die Sensibilität für verschiedene Ansätze in generativen Arbeitsweisen; ein feineres Gespür für Beziehungen; ein verbessertes Bewusstsein/Reaktionsvermögen in kollaborativen und kollektiven Prozessen; verteilte Verantwortlichkeit. Ein Hauptziel ist es, die Teilnehmer:innen in die Lage zu versetzen, diese Erfahrungen auf ihre eigene kreative Sprache, ihre Medien und/oder ihr Feld zu übertragen. Die Übungen sind so konzipiert, dass Künstler:innen aus einer Vielzahl von Bereichen von den ‘embodied’ Ansätzen profitieren können. Es sind keine vorherigen Erfahrungen mit Bewegungspraktiken oder -techniken erforderlich. Die Aktivitäten finden sowohl in Innenräumen als auch im Freien statt. Die Sitzungen werden in Praktiken durchgeführt, die die Empfindlichkeiten und die künstlerische Sprache jedes Einzelnen berücksichtigen, aber im Wesentlichen kollektiv sind. |
Inhalte | (E) The main focus of this project-week is the exploration of modes of working implicated in collective creation: conviviality, co-research, collaboration, collectivity, co-presence, co-authorship, and other commonalities. Through embodied practices based on nonlinear approaches to our organism and to modes of perception, thought and action, we will start up by sensitising the bodymind to its intricate network of connections, to then intensify perceptions of its relationship with other and environment. Grounded on the notion of the indivisibility of the human organism and its immersion in the surrounding environment, the practices transit through materialities/immaterialities in explorations that embrace living and non-living beings. The interconnections, and consequent communication processes within bodymind, and of the bodymind with its environment take place by means of uninterrupted exchange through biological as well as sensorimotor perceptions. As we engage with various circumstances related to collective work, we will learn how to set intentions and operate in the group. We will intentionally attend to the multidimensional web of internal and external cues that we continuously refer to and negotiate with as we navigate the world. We will draw on movement-based practices, somatic principles, meditation practice and, coupled with theoretical references from performing art and anthropological studies. Each artist is encouraged to bring in their current research interests and desires, or delineate an inquiry during the five-day lab. Marisa Godoy will facilitate the lab in collaboration with the dance collective The Field, and transdisciplinary artist Eirini Sourgiadaki. The week will evolve supported by a longstanding artistic practice and also by modes of working developed in the day-to-day life of being a collective whose core structure is non-hierarchical. Operating as an artist collective implies a wide variety of actions/motions of a creative but also administrative and logistic nature. Unforeseen challenges, accomplished projects, failed attempts, speculations, positive irritations (and also rather uncomfortable ones), and delicious interactions are inherent in collective work – some of it unavoidable and most of it generative. An open-studio afternoon is planned for the last day of this project-week. — (D) Der Schwerpunkt dieser Blockwoche liegt auf der Erforschung von Arbeitsweisen, die mit kollektiver Schöpfung zu tun haben: Konvivialität, gemeinsame Forschung, Zusammenarbeit, Kollektivität, Kopräsenz, Ko-autorschaft und andere Gemeinsamkeiten. Durch verkörperte Praktiken, die auf nichtlinearen Zugängen zu unserem Organismus und zu Wahrnehmungs-, Denk- und Handlungsweisen beruhen, werden wir zunächst den Körper-Geist für sein kompliziertes Netzwerk von Verbindungen sensibilisieren, um dann die Wahrnehmung seiner Beziehung zu anderen und zur Umwelt zu intensivieren. Ausgehend von der Vorstellung der Unteilbarkeit des menschlichen Organismus und seines Eintauchens in die ihn umgebende Umwelt durchlaufen die Praktiken Materialitäten/Immaterialitäten in Erkundungen, die lebende und nicht lebende Wesen einschließen. Die Verbindungen und die daraus resultierenden Kommunikationsprozesse innerhalb des Körper-Geistes und des Geist-Körpers mit seiner Umwelt finden durch einen ununterbrochenen Austausch durch biologische und sensomotorische Wahrnehmungen statt. Indem wir uns auf verschiedene Umstände im Zusammenhang mit kollektiver Arbeit einlassen, werden wir lernen, wie wir Absichten setzen und in der Gruppe agieren können. Wir werden absichtlich auf das multidimensionale Netz von inneren und äußeren Hinweisen achten, auf das wir uns ständig beziehen und mit dem wir verhandeln, während wir uns in der Welt bewegen. Wir werden uns auf bewegungsbasierte Praktiken, somatische Prinzipien, Meditationspraxis und theoretische Referenzen aus der darstellenden Kunst und anthropologischen Studien stützen. Jede/r Künstler:in wird ermutigt, seine/ihre aktuellen Forschungsinteressen und -wünsche einzubringen oder eine Untersuchung während des fünftägigen Labors zu skizzieren. Marisa Godoy wird das Labor in Zusammenarbeit mit dem Tanzkollektiv 'The Field' und der transdisziplinären Künstlerin Eirini Sourgiadaki leiten. Die Woche wird sich auf der Grundlage einer langjährigen künstlerischen Praxis entwickeln, aber auch auf der Grundlage von Arbeitsweisen, die sich im täglichen Leben eines Kollektivs entwickelt haben, dessen Kernstruktur nicht hierarchisch ist. Die Arbeit eines Künstlerkollektivs beinhaltet eine Vielzahl von Aktionen und Bewegungen kreativer, aber auch administrativer und logistischer Art. Unvorhergesehene Herausforderungen, vollendete Projekte, gescheiterte Versuche, Spekulationen, positive (und auch eher unangenehme) Irritationen und köstliche Interaktionen sind der kollektiven Arbeit inhärent – einige davon unvermeidlich und die meisten davon generativ. Für den letzten Tag dieser Projektwoche ist ein Nachmittag im offenen Atelier geplant. |
Bibliographie / Literatur | Heron, J., and Reason, P. (1997) A Participatory Inquiry Paradigm. Qualitative Inquiry 3, 274-294 Ingold, T. (2022) Knowing from the Inside: Cross-disciplinary Experiments with Matters of Pedagogy. London: Bloomsbury Academic. Ingold, T. (2011) Being Alive. Oxon: Routledge Melrose, S. F. (2006a) ‘Intuition’. G-O, Performance Research 11 (3), 75-78 Melrose, S. F. (2006b) ‘Practice’. P-S, Performance Research 11 (3), 87-126 |
Leistungsnachweis / Testatanforderung | 80% Anwesenheit, aktive Mitarbeit |
Termine | (E) September 11 to 15. Location and exact times will be announced to the participants in due time. (D) 11. bis 15. September. Ort und genaue Uhrzeiten werden den Teilnehmenden rechtzeitig bekanntgegeben. |
Dauer | (E) 5-day block event with possible 'follow-up' lab once a month until the end of the semester (see announcement LAB 7 with the same title) (D) 5-tätigige Blockveranstaltung mit möglichem ‘follow-up’ Lab einmal im Monat bis Semesterschluss (siehe Ausschreibung LAB 7 mit demselben Titel) |
Bewertungsform | bestanden / nicht bestanden |
Sprache | Deutsch und Englisch |