

Sebastian Köthe, Dominique Raemy
2 Creditsmae-mtr-102.23H.003


Florence Borggrefe, Sebastian Köthe, Dominique Raemy, Vera Schamal
2 Creditsmae-mtr-102.23H.004


Sebastian Köthe, Dominique Raemy
2 Creditsmae-mtr-102.23H.002


Florence Borggrefe, Vera Schamal
2 Creditsmae-mtr-102.23H.006


Patrick Müller, Basil Rogger, Irene Vögeli, Caroline Baur, Nicole Frei, Katja Gläss und externe Expert*innen
1 CreditMTR-MTR-2005.23H.008


Patrick Müller, Basil Rogger, Irene Vögeli, Caroline Baur, Nicole Frei, Katja Gläss
1 CreditMTR-MTR-1030.23H.001


Gabi Mojsez, Dramaturgin
2 Creditsmae-mtr-101.23H.002


Wendy Meryem Kural Shaw
2 Creditsmae-mtr-101.23H.004


San Keller ist Künstler, Performer und Vermittler.
2 Creditsmae-mtr-101.23H.005


Patrick Müller, Irene Vögeli, Basil Rogger, Caroline Baur, Nicole Frei, Katja Gläss, und externe Expert*innen
1 CreditMTR-MTR-2005.23H.001


Henryetta Duerschlag und Katja Gläss
2 CreditsMTR-MTR-1040.23H.002


Nicole Frei, Patrick Müller, Irene Vögeli
2 CreditsMTR-MTR-1040.23H.004


Basil Rogger, Njomza Dragusha, Nicole Frei, Caroline Baur
2 CreditsMTR-MTR-1040.23H.005


Marisa Godoy, in collaboration with Eirini Sourgiadaki and the collective The Field
2 CreditsMTR-MTR-1040.23H.007


Sigrid Adorf, Soenke Gau
2 Creditsmae-mtr-100.23H.001


Basil Rogger, Njomza Dragusha, Caroline Baur, Nicole Frei
1 CreditMTR-MTR-1009C.23H.001


Marisa Godoy, in collaboration with Eirini Sourgiadaki and the collective The Field
1 CreditMTR-MTR-1009C.23H.002


Eirini Sourgiadaki, Anna Rubi
1 CreditMTR-MTR-1009C.23H.003


Patrick Müller und Stella Speziali
1 CreditMTR-MTR-1009C.23H.004


Delphine Chapuis Schmitz, Antoine Chessex
2 CreditsMTR-MTR-1002.23H.002


Antoine Chessex, Soenke Gau, Jana Thierfelder
2 CreditsMTR-MTR-1002.23H.003


Delphine Chapuis-Schmitz, Irene Vögeli
2 CreditsMTR-MTR-1002.23H.004


Caroline Baur, Soenke Gau, Basil Rogger
2 CreditsMTR-MTR-1002.23H.005


Katja Gläss, Patrick Müller, Hannah Walter
2 CreditsMTR-MTR-1002.23H.006
Seminar 7: Experimentelles Schreiben 


Writing Bodies
Nummer und Typ | MTR-MTR-1002.23H.007 / Moduldurchführung |
---|---|
Modul | Seminar |
Veranstalter | Departement Kulturanalysen und Vermittlung |
Leitung | Delphine Chapuis Schmitz |
Zeit | Mo 29. Januar 2024 bis Do 1. Februar 2024 / 9:15–16:45 Uhr |
Ort | Seminarraum ZT 4.T33 Toni-Areal, Seminarraum ZT 4.T33, Pfingstweidstrasse 96, 8005 Zürich |
Anzahl Teilnehmende | 2 - 25 |
ECTS | 2 Credits |
Voraussetzungen | (E)
|
Lehrform | Workshop |
Lernziele / Kompetenzen | (E) You will experiment with different writing situations You will explore the corporeal dimension of writing You will expand your own practice of writing You will exchange with other students and share your practices You will analyse and critically reflect writing as an embodied practice You will analyse and discuss key texts on the topic (D) Studierende
|
Inhalte | (E) Departing from the conception of writing as arising from the mind of an autonomous self, the project week will address writing as a practice engaging a multitude of bodily relations. We will explore writing both as an embodied practice and a practice of embodiment. How does the body influence the writing and how are bodies being written? how can we re-write our own bodies? how and in which sense can writing be pursued as a corporeal practice which matters? and how does an embodied approach to writing contribute to extend and expand language(s) beyond and beside traditional categorizations? The project week shall bring together students from various backgrounds who are interested in expanding their writing practices from a perspective of transdisciplinarity in the arts. It is practice-based and will be primarily dedicated to the experimentation of concrete writing situations. Various practices of writing (with) bodies will be experimented, their assumptions and the questions they might raise will be discussed and critically assessed. We will further engage in collective readings of key texts from the fields of feminist and new materialist theories. We will thus engage in a process involving both unlearning and embodied reflection at its core. Fleshing out a critical-creative approach to writing might lead us to shift the boundaries of sense(s) in the course of the week. — (D) Im Laufe der Projektwoche werden wir das Schreiben sowohl als verkörperte Praxis wie auch als Praxis der Verkörperung erkunden. Wie beeinflusst der Körper das Schreiben und wie werden Körper geschrieben? Wie können wir unsere eigenen Körper neu schreiben? Und wie trägt ein verkörpertes Schreiben zur Erweiterung der Sprache(n) über traditionellen Kategorisierungen hinaus bei? Die Projektwoche soll Studierende mit unterschiedlichen Hintergründen zusammenbringen, die daran interessiert sind, ihre Schreibpraxis aus der Perspektive der Transdisziplinarität in den Künsten zu erweitern. Der Kurs ist praxisorientiert und widmet sich in erster Linie dem Experimentieren mit konkreten Schreibsituationen. Es werden verschiedene Praktiken des Schreibens (mit) Körpern erprobt, ihre Annahmen diskutiert und die Fragen, die sie aufwerfen, reflektiert. Der experimentelle Ansatz wird mit Lektüren von Schlüsseltexten aus dem Bereich feministischer Theorien sowie aus dem Feld des neuen Materialismus in Resonanz gebracht. Die Projektwoche zielt darauf hin, traditionnelle Schreibpraktiken kritisch zu hinterfragen und kreativ zu verlernen. Sie lädt dazu ein, unvorhergesehene Terrains beizutreten und sich darin zu versuchen, den Bereich des Sinnes durch sinnlich-materielle Praktiken zu erweitern. |
Bibliographie / Literatur | Will be shared at the beginning of the course. Wird am Anfang der Projektwoche bekanntgegeben. |
Leistungsnachweis / Testatanforderung | 80% Anwesenheit, aktive Teilnahme 80% attendance, active participation |
Termine | 29.1. bis 1.2 .2024 jeweils 9:15 bis 12:30 und 13:30 bis 16:45 Uhr Jan. 29 to Feb. 1, 2024, 9:15 a.m. to 12:30 p.m. and 1:30 p.m. to 4:45 p.m. |
Dauer | 4-tägige Blockveranstaltung / 4 consecutive days |
Bewertungsform | bestanden / nicht bestanden |
Sprache | Deutsch und Englisch |