Aktuelle Diskurse (gLV) 

In recent years the artworld has been engulfed by intense controversy, with major exhibitions dogged by accusations of racism and antisemitism. The present seminar proposes to look at these controversies as epiphenomena of ongoing boundary disputes over the question of autonomy vs heteronomy.

With additional guests.
Teaching language is English

Wird auch angeboten für

Nummer und Typmae-vcs-302.23F.001 / Moduldurchführung
ModulAktuelle Diskurse Ausstellen und Vermitteln 
VeranstalterDepartement Kulturanalysen und Vermittlung
LeitungAna Teixeira Pinto, Anselm Franke
Zeit
Mi 19. April 2023 bis Do 4. Mai 2023 / 13–16 Uhr
OrtAtelier Art Education ZT 4.T39
Anzahl Teilnehmendemaximal 40
ECTS2 Credits
VoraussetzungenVoraussetzungen: Für Studierende Master Art Education Curatorial Studies: keine

Für Studierende anderer Studiengänge bzw. Vertiefungen der ZHdK, im Rahmen der geöffneten Lehrveranstaltungen:
Einschreibung über ClickEnroll
https://intern.zhdk.ch/?ClickEnroll
LehrformSeminar mit Inputreferaten, Diskussionen sowie deren Vorbereitung und Lektüre von Schlüsseltexten
ZielgruppenStudierende MA Art Education Curatorial Studies
Wahlpflichtmodul
Lernziele / KompetenzenLernziel/e Wissen:
To understand and situate current tendencies and controversies around museums and exhibitions in a broader social context

Lernziel/e Methoden:
Analysis of current controversies

Lernziel/e Haltung:
To develop the ability to situate curatorial and critical practice and articulate a distinct and informed position of one own.
InhalteWhereas artistic autonomy is difficult, if not impossible to sustain, heteronomy is, to quote Andrew Wiener, extremely “difficult to negotiate because it radically impacts not just the form and content of art, but its definition, indeed its very ontology.” As affect theorist Lauren Berlant argues, the attachments that help reproduce what is most damaging in the world are at the same time those that hold the world together as a coherent representation. Giving up one’s attachments, however cruel or toxic, would mean giving up the world and one’s position in it.
Taking a closer look at how a global cultural war is playing out site-specifically, we will examine why contemporary art hasn’t been able to think through the contradictions between what it purports to do and what inadvertently does, and whether its means and modes of ideation are well suited for this task.
Bibliographie / LiteraturLiteraturliste und Schlüsseltexte für das Seminar werden im FS 2022 im Intranet aufgeschaltet.
Leistungsnachweis / Testatanforderung80% Anwesenheit, aktive Teilnahme und Beiträge der Studierenden
TermineFrühlingssemester 2023

Mittwoch, 19.4. 13.00-19.00h
Mittwoch, 26.4. 13.00-19.00h
Mittwoch, 3.5. 13.00-19.00h
Donnerstag, 4.5. 10.00 - 13.00h und 14.00 - 18:00h
Bewertungsformbestanden / nicht bestanden
Termine (4)