Projekttage 2: Bagni popolari (gLv) 

(D) Wem gehören das Wasser und seine therapeutischen Eigenschaften?
Eine künstlerische Untersuchung.

(E) Who owns the water and its therapeutic properties?
An artistic inquiry.

Wird auch angeboten für

Nummer und TypMTR-MTR-1009C.23F.002 / Moduldurchführung
ModulProjekttage 
VeranstalterDepartement Kulturanalysen und Vermittlung
LeitungEirini Sourgiadaki, Kathrin Doppler
Zeit
Di 11. April 2023 bis Fr 14. April 2023
Ort(findet auswärts statt)
Anzahl Teilnehmendemaximal 20
ECTS1 Credit
Lehrform(D) Praxis-Workshop, Vorbereiten und Realisiern einer Ausstellung
(E) Practical workshop, preparation and realization of an exhibition
ZielgruppenWahlpflicht für Studierende MA Transdisziplinarität

Geöffnete Lehrveranstaltung für Studierende anderer Studiengänge der ZHdK. Einschreibung über ClickEnroll https://intern.zhdk.ch/?clickenroll
Lernziele / Kompetenzen(DE)
Durch eine Tagesstruktur, die Input-Sitzungen, Aufgaben und Übungen, Lesungen, Gesprächsrunden und Diskussionen umfasst, werden die Teilnehmenden eingeladen, in und um das alte Thermalbadgelände zu arbeiten. Sie arbeiten einzeln und/oder in Gruppen, wobei sie vertraute Fertigkeiten anwenden oder mit neuen Werkzeugen experimentieren und unterschiedliche Disziplinen und Bereiche erkunden. Kathrin Doppler und Eirini Sourgiadaki fungieren als Moderatorinnen und begleiten die Studierenden durch individuelle Betreuung, Unterstützung bei der Rahmung, Formulierung und Realisation ihrer Artefakte. Die Woche wird in eine Ausstellung münden, die dem Wunsch folgt, einen öffentlichen Raum für Kunst und Vermittlung neben und mit dem Bagno Popolare-Verein zu etablieren. Initiiert wurde er mit der öffentlichen Ausstellung "Vom Baden Lernen", die im Frühjahr 2022 von Mirko Winkel, Irene Vögeli und Jana Thierfelder realisiert wurde. Die diesjährige Ausstellung ist eine Zusammenarbeit mit dem Seminar für Medienwissenschaft des Departements Künste, Medien, Philosophie der Uni Basel (https://dkmp.philhist.unibas.ch/de/) unter der Leitung des Medienwissenschaftlers David Bucheli und des Vereins für Wissenskultur science+fiction. Das interdisziplinäre Team hinter science+fiction bringt seit 2016 Wissenschaften, Künste und eine interessierte Öffentlichkeit in den Dialog über gesellschaftliche Fragen an der Schnittstelle zwischen akademischer Forschung und politischem Handeln.

(E)
Through a daily structure that includes input sessions, tasks & exercises, readings, sharing rounds and discussions, participants are invited to work in and around the old thermal bad premises. Employing skills they are familiar with or experimenting with new tools, they will move through disciplines and fields and will work individually and/or in groups. Kathrin Doppler and Eirini Sourgiadaki will function as facilitators, accompanying participants by providing individual mentoring, assistance in framing, formulating and realizing the final artifacts. The week will lead to a 1-month public show, following the wish to establish an art & mediation public space next to- and with- the Bagno Popolare Verein, that was initiated by the public whow “Vom Baden Lernen”, realized in Spring 2021 by Mirko Winkel, Irene Vögeli and Jana Thierfelder (ZHdK, DKV, MA Transdisziplinarität). This term’s exhibition will be a collaboration with the Seminar for Media Science of the Department Art, Media and Philosophy of University of Basel (https://dkmp.philhist.unibas.ch/de/) led by media scientist David Bucheli and the Verein für Wissenskultur science+fiction. Since 2016, the interdisciplinary team behind science+fiction has been bringing the sciences, the arts, and an interested public into dialogue about social issues at the intersection of academic research and political action.
Inhalte„The function of the Baths is to create and recycle private and public fantasies, to invent, test, and possibly introduce new forms of behavior“
(Exodus, or the voluntary prisoners of architecture: The baths, Rem Koolhaas, Elia Zenghelis, Madelon Vriesendorp, Zoe Zenghelis, 1972.)

(DE)
In dieser Projektwoche werden wir uns mit der Geschichte der öffentlichen Bäder und ihrem sich wandelnden Kontext beschäftigen, vom Römischen Reich bis zu heutigen exklusiven Wellness-Einrichtungen sowie mit historischen Beispielen für den eingeschränkten Zugang zu Wasser im städtischen Umfeld. Baden wird uns als Ausgangspunkt dienen, um weitere Beziehungen zum flüssigen Element zu erforschen, aber wir werden auch versuchen, uns mit ähnlichen Einrichtungen in anderen Städten, sowie mit therapeutischen Eigenschaften und wissenschaftlichen Experimenten vertraut zu machen.
Wir werden versuchen, von der Privatisierung und profitorientierten Politik zu offenem Zugang und Inklusion durch gemeinsame Nutzung und gemeinschaftliche Praktiken zu navigieren, von therapeutischen Eigenschaften, die in Geldwerte übersetzt werden, zu dem Unbeschreiblichen dessen, "was das Wasser uns gegeben hat" (um Florence and the Machine und Federico Campagna zu paraphrasieren).

Gastkünstler:innen und -dozent:innen werden eingeladen, ihre eigene Praxis und Perspektive mit der Gruppe zu teilen.

(E)
In this project-week, we will depart from the history of public baths and their evolving context, from the roman empire to contemporary exclusive spas, as well as historical examples of restricted access to water in the urban environment. Baden will function as our base to explore further relationships to the fluid element, but we will also try to become familiar with similar settings in other cities, as well as with therapeutic properties and scientific experiments.
We will try to navigate from the privatization and profit-oriented policies to open-access and inclusion through sharing and communal practices, from therapeutic properties translated into monetary values to the ineffable of “what the water gave us” (to paraphrase Florence and the Machine and Federico Campagna).

Through a daily structure that includes input sessions, tasks & exercises, readings, sharing rounds and discussions, participants are invited to work in and around the old thermal bad premises. Employing skills they are familiar with or experimenting with new tools, they will move through disciplines and fields and will work individually and/or in groups. Kathrin Doppler and Eirini Sourgiadaki will function as facilitators, accompanying participants by providing individual mentoring, assistance in framing, formulating and realizing the final artifacts. The week will lead to a 1-month public show, following the wish to establish an art & mediation public space next to- and with- the Bagno Popolare Verein, that was initiated by the public whow “Vom Baden Lernen”, realized in Spring 2021 by Mirko Winkel, Irene Vögeli and Jana Thierfelder (ZHdK, DKV, MA Transdisziplinarität). This term’s exhibition will be a collaboration with the Seminar for Media Science of the Department Art, Media and Philosophy of University of Basel (https://dkmp.philhist.unibas.ch/de/) led by media scientist David Bucheli and the Verein für Wissenskultur science+fiction. Since 2016, the interdisciplinary team behind science+fiction has been bringing the sciences, the arts, and an interested public into dialogue about social issues at the intersection of academic research and political action.

Guest artists and lecturers will share their own practice and perspectives with the group
Bibliographie / LiteraturKey readings / key artworks:
  • Campagna, Federico (2018) “Technic and Magic”: London: Bloomsberry
  • Dombois, Florian “The Wind Tunnel Model” floriandombois.net/works/the-wind-tunnel-model.html
  • Grojs, B. and Groys, B. (2016) In the flow. London: Verso.
  • Koolhaas, R. (1972) ‘Exodus, or the Voluntary Prisoners of Architecture The Allotments, project’.
  • Neimanis, A. (2017) Bodies of Water: Posthuman Feminist Phenomenology. 1st edn. London: Bloomsbury Publishing Plc (Environmental cultures series). doi: 10.5040/9781474275415.
  • Morton, T. (2021) All art is ecological. London: Penguin Books (Green ideas 3)
  • McClintock, Anne (1995) Imperial Leather: Race, Gender, and Sexuality in the Colonial Contest
Leistungsnachweis / Testatanforderung80% Anwesenheit, aktive Mitarbeit
Termine11. bis 14. April
Dauer4-tägige Blockveranstaltung
Bewertungsformbestanden / nicht bestanden
BemerkungUnterrichtssprachen sind Deutsch und Englisch.
The workshop will be held in German and English.
Termine (4)