Theorieschwerpunkt
3 CreditsBMU-PKLA-MOMA-05.23F.009
Theorieschwerpunkt: Das „Geburtsjahr“ 1600 (gLV)
Angelika Eva Moths
3 CreditsBMU-PKLA-MOMA-05.23F.006
Theorieschwerpunkt: Romeo and Juliet Reloaded (gLV)
Daniella Gerszt
3 CreditsBMU-PKLA-MOMA-05.23F.003
Theorieschwerpunkt: Spätromantische Chormusik (1850 bis 1900) (gLV)
Burkhard Kinzler
3 CreditsBMU-PKLA-MOMA-05.23F.008
Theorieschwerpunkt: The History of Instrumental Concerto Through its Orchestration (gLV)
Vadym Rakochi
3 CreditsBMU-PKLA-MOMA-05.23F.010
Theorieschwerpunkt: The History of Instrumental Concerto Through its Orchestration (gLV)
Zuständiges Sekretariat: Ursula.Ramsbacher@zhdk.ch
Wird auch angeboten für
Nummer und Typ | BMU-PKLA-MOMA-05.23F.010 / Moduldurchführung |
---|---|
Modul | Theorieschwerpunkt |
Veranstalter | Departement Musik |
Leitung | Vadym Rakochi |
Minuten pro Woche | 180 |
Zeit | |
ECTS | 3 Credits |
Voraussetzungen |
|
Lehrform | Gruppenunterricht |
Zielgruppen |
|
Lernziele / Kompetenzen |
|
Inhalte | This course aims to study systematically the evolution of the concerto (a musical genre) in correlation with modifications of the orchestra (a social-cultural institution) in order to better understand their transformative potential and their role in European culture. Among the main topics to be discussed are the origins of the instrumental concerto; changes in the soloist-orchestra relationship and the role of the orchestra for concerto models formation; distinctive features of the “concerto orchestra” that differentiate it from “other” orchestras; the impact of changing approaches to timbre on the concerto’s orchestration. Though the course focuses on the concertos of Corelli, Torelli, Vivaldi, Bach, Handel, Mozart, Beethoven, Weber, Mendelssohn, Schumann, Liszt, Brahms, Tchaikovsky, Prokofiev, Bartók, Carter, Tippett, Ligeti, etc. we will also study concertos of lesser-known composers who established important traditions in the concerto’s orchestration. The students will encounter the interaction between the evolution of the concerto and the development of the orchestra as an unstopped process, and they will get to know a number of different concertos and develop the analytical competence to read concerto scores in order to incorporate this knowledge in their own performing practices. This course will be held in English. |
Bibliographie / Literatur | Je nach Thema des Kurses |
Leistungsnachweis / Testatanforderung | Regelmässige, vorbereitete Teilnahme am Unterricht (mindestens 80% Anwesenheit). Prüfung, bestehend aus drei Teilen. 1. Analysearbeit 2. Gehörbildung (Dauer: 1 Stunde, in der Gruppe) Analytisches Hören anhand verschiedener Höraufgaben. 3. Kolloquium (Dauer: 45 Minuten inkl. Besprechung, 60 Minuten Vorbereitungszeit) Gespräch anhand von Hörbeispielen und/oder Partiturausschnitten zu verschiedenen Bereichen des Studiengebietes. |
Termine | Dienstag, 9:00-12:00 Uhr, 6.F08 |
Bewertungsform | bestanden / nicht bestanden |
Bemerkung | 2700-10 |