OUR REALITY ON STAGE IN DIFFICULT TIMES (gLV) 

Praxisfeld BN: Licht und Bühne
Praxisfeld DR, SC, RE, TP: Wahl

Wird auch angeboten für

Nummer und TypMTH-MTH-PM-04.22H.006 / Moduldurchführung
ModulPraxisfeld 04 ECTS 
VeranstalterDepartement Darstellende Künste und Film
LeitungProf. Michael Simon, Chris Ziegler
Anzahl Teilnehmende5 - 12
ECTS4 Credits
VoraussetzungenOffen für alle DDK Master & Partnerhochschulen, nach Absprache evt. geöffnet für ZHDK-weit
Lernziele / KompetenzenKompetenz bei Fragen der Nachhaltigkeit auf der Bühne. Kompetenz im Umgang mit Navigations Tools und Interaktivität auf der Bühne. Recherchekompetenz.
InhalteWie sieht das Theater der Zukunft aus? Wie reagieren wir als Künstler*innen auf Themen wie dem Climate Change? Wir suchen nach dem Mehrwert von digitaler Kommunikation im performativen Zusammenhang und wollen gemeinsam Möglichkeiten aufzeigen. Wir fragen uns in dem Zusammenhang, was ist der digitale Raum und wie können wir ihn mit dem physischen Raum des Theaters verbinden.
Als Setup dafür dient eine telematische Bühne: Basis ist eine Video-Liveübertragung vom Aussenraum in die Probebühne der ZHDK. Dazu werden Akteure mit einer speziellen App in ihren Handys ausgestattet, mit der Video und Navigationsdaten übertragen werden können. Von euch recherchierte Inhalte, die sich auf lokale gesellschaftliche und ökologische Inhalte beziehen, werden synchron zur Bewegung im Aussenraum als Bild im Bild im Bühnenraum erscheinen. Gleichzeitig können wir als Zuschauer mit den Akteuren im Aussenraum interagieren, ihnen Fragen oder Aufgaben stellen.
Geplant ist die Einführung in das Programm Isadora, dass digitale Inhalte vernetzt.
Bibliographie / LiteraturCharlotte Gruber, "InterActions, performing actual and virtual spaces as stages of interest" Tectum Wissenschaftsverlag 2013
In “InterActions” Charlotte Gruber applies her findings to the analysis of more than 12 contemporary artworks from different fields. In doing so she tackles two dominant developments in the Performing Arts: The ongoing trend to actively engage performance-participants in the performance process, and the tendency to leave common theatre buildings for innovative venues. Assisted by recent approaches from Media Studies, she scrutinizes the employment of new networking media. Her study reveals: Not only the Performing Arts but also other fields of art (Streetart, Visual Arts etc.) have to be considered for their performative potential and their extensive socio-political range. Gruber questions the term Site-Specific Art for its insufficiency to articulate this potential, which she sees in the creation, reinvention and reappropriation of public spaces.
TermineKW45 & KW46 / (07. – 18.11.2022)
Dauer11.00h – 18.00h
Bewertungsformbestanden / nicht bestanden
SpracheDeutsch und Englisch
BemerkungChris Ziegler is a director, digital artist and architect of numerous international interdisciplinary projects in dance, performing and new media arts. Until 2021 he held a position as Assistant Professor for Interactive Media at Arizona State University (ASU) where he is researching „Intelligent Stage“. He is Associate Artist of ZKM Karlsruhe, lecturer, teacher and was researcher at the European Theaterlab, SINLAB/ École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL), the Amsterdam School for the Arts (AHK) and the International Choreographic Center in Amsterdam (ICK Amsterdam), Karlsruhe University of Arts and Design / ZKM Karlsruhe, the Art University of Linz „Interface Cultures“, LaSalle University Singapore and also at the School of Creative Media, City University of Hong Kong. He started out his carreer 1994 at the Center for Art and Media ZKM Karlsruhe working amongst the pioneers of dance and new media projects. He designed the Frankfurt Ballett award winning CD-ROM „Bill Forsythe: Improvisation Technologies and programmed Bill Seamans Installation „Passages Sets“, which won a Golden Nika for „Interactive Arts“ at Ars Electronica Festival in Linz (Austria). His own interactive multimedia dance performances, digital film and video installations and scenographic works won awards and were presented internationally (ZKM Karlsruhe at the Centre Pompidou, Paris, KIASMA Museum Helsinki, YCAM Performance Center Yamagucchi, VIA festival Maubeuge/Paris, DANCE festival Munich and other places). In 2006 Goethe Institute invited him to Japan for the German - Japan Year to give dance media workshops and perform his stage works. He collaborated with choreographers and opera directors like the German Director Michael Simon and others on stage productions at the Munich Bavarian State Opera, Wuppertal Opera, Opera Bern and State Theater of Baden in Karlsruhe. Nike Wagner invited him 2007 to the Artfestival in Weimar to organize the first DanceMedia Academy with choreograph students from Palucca Dance School Dresden, dancers from various European dance schools and composers from the Music Academy Weimar. He lectured in several academic and non academic institutions. like the Dance Apprentices Network Across Europe D.A.N.C.E from Europe‘s leading choreographers Frédéric Flamand, William Forsythe, Wayne McGregor and Angelin Preljocaj and in India at ATTAKKALARI Center for Movement Arts and Mixed Media in Bangalore and GATI dance New Delhi and in Japan at Yamagucchi Center for Art and Media YCAM. 2001 he received the „Young Art and New Media Award“ in Munich, a Performing Arts Award from the Endowment of the Arts Baden-Württemberg 2004 and was Nominee for the Monaco Dance Forum Award 2006. He won several Design Awards, such as the I.D. Design Silver and Bronze Awards and a „New Voices New Visions“ Multimedia Award, New York.

Prof. Michael Simon ist Bühnenbildner/ Regisseur. Seine Arbeiten wurden in Australien, Kanada und den USA, in Japan, China und in Europa gezeigt. Seit 1982 arbeitete er mit den Choreografen Jiri Kylian und William Forsythe zusammen. Weitere Arbeitspartner waren u.a. Pierre Audi und Peter Greenaway in Amsterdam und Li Liuyi in Peking. In den 90er Jahren entwickelte er Projekte mit dem Komponisten Heiner Goebbels in Frankfurt um dann als Regisseur und Bühnenbildner für Musiktheater und Schauspiel im deutschsprachigen Raum zu arbeiten. Ab 2014 wurden für ihn angesichts des Dramas der Bootsflüchtlinge politische Themen am virulentesten. Seit 2019 arbeitet er in der kalifornischen Wüste an dem Projekt «New Green Land», dass sich mit den Folgen des Klimawandels auseinandersetzt. Seit 1998 ist er Professor für Szenografie zunächst an der HfG Karlsruhe und von 2008 bis 2021 an der ZHdK Zürich. Er ist Mitglied der Gruppe Critical Ecologies im Shared Campus, einer Kooperationsplattform der ZHDK mit internationaler Kunsthochschulen.
Termine (10)