Ästhetische Kulturen – Forschungskolloquium
Ines Kleesattel, Dominique Raemy
2 Creditsmae-mtr-102.22H.003
Ästhetische Kulturen – Herbstakademie: «Verschwörung, Fake und Gewissheiten»
Judith Siegmund und andere Dozierende
2 Creditsmae-mtr-102.22H.004
Ästhetische Kulturen – Seminar 2: Fictions are Facts. Making Differences in Fabulations and Speculations
Ines Kleesattel, Dominique Raemy
2 Creditsmae-mtr-102.22H.002
Ästhetische Kulturen Seminar 1: Ästhetik und Erkenntnisverfahren der Theorie (gLV)
Florence Borggrefe, Sebastian Köthe
2 Creditsmae-mtr-102.22H.006
Diplomkolloquium
Patrick Müller, Basil Rogger, Irene Vögeli, Caroline Baur, Nicole Frei, Katja Gläss und externe Expert*innen
1 CreditMTR-MTR-2005.22H.008
Einführungstag ab dem 3. Semester
Patrick Müller, Basil Rogger, Irene Vögeli, Caroline Baur, Nicole Frei, Katja Gläss
1 CreditMTR-MTR-1030.22H.001
Einführungstage 1. Semester
Basil Rogger, Patrick Müller, Irene Vögeli, Caroline Baur, Nicole Frei, Katja Gläss
1 CreditMTR-MTR-1022.22H.001
Interdisziplinärer Workshop Nr. 1. Defunct context: imagining infrastructures, facilitating narrative
George Mahashe
2 Creditsmae-mtr-101.22H.001
Interdisziplinärer Workshop Nr. 2: Klang und Umwelt: Artifizielle Ökosysteme
Marcus Maeder
www.marcusmaeder.ch
2 Creditsmae-mtr-101.22H.002
Interdisziplinärer Workshop Nr. 3: Start Again. Erzählen mit Haut und Haar
Phil Hayes, Dominic Oppliger
2 Creditsmae-mtr-101.22H.003
Interdisziplinärer Workshop Nr. 4: Women’s freedom struggle: where rage, hope and action comes together. The example of Kurdish Women’s movement
Elif Sarican
2 Creditsmae-mtr-101.22H.004
Interdisziplinärer Workshop Nr. 5 Der situierte Körper
Kira van Eijsden, Theaterpädagogin
Johanna Müller, Künstlerin und Kunstvermittlerin
Riccarda Naef, Performerin und Kunstvermittlerin
2 Creditsmae-mtr-101.22H.005
Kolloquium "Zulassung zum Diplom"
Patrick Müller, Irene Vögeli, Basil Rogger, Caroline Baur, Nicole Frei, Katja Gläss, und externe Expert*innen
1 CreditMTR-MTR-2005.22H.001
LAB 2: Das Darwin-Lektüre-Lab (gLV) – The Darwin Reading Lab
Irene Vögeli, Patrick Müller
2 CreditsMTR-MTR-1040.22H.002
LAB 3: Sensory Ethnography (gLV)
Irene Vögeli, Patrick Müller, Nicole Frei
2 CreditsMTR-MTR-1040.22H.003
LAB 5: Verschränkungen – Form(ation)s between Arts and Sciences / Entangled – Form(ation)en zwischen Künsten und Wissenschaften (gLV)
Katja Gläss, Patrick Müller, Irene Vögeli
2 CreditsMTR-MTR-1040.22H.005
LAB 6: On un/healthy grounds
Jana Thierfelder, Irene Vögeli, Nora Longatti, Judith Weidmann (ZHdK), Susan Thieme, Luca Tschiderer, Mirko Winkel (Geographisches Institut der Universität Bern)
4 CreditsMTR-MTR-1040D.22H.001
Positionen und Diskurse in den Künsten und im Design: Die Kunst, zu verlernen …
Sigrid Adorf, Soenke Gau
2 Creditsmae-mtr-100.22H.001
Projekttage 1: Exkursion Manifesta Prishtina (gLV)
Basil Rogger, Caroline Baur
1 CreditMTR-MTR-1009C.22H.001
Projekttage 2: Sophie Taeuber-Arp – Exkursion nach Trogen (gLV)
Caroline Baur, Nicole Frei
1 CreditMTR-MTR-1009C.22H.002
Projekttage 3: How to practice practice (gLV)
Irene Vögeli, Nicole Frei
1 CreditMTR-MTR-1009C.22H.003
Projekttage 5: Performing the post-digital
Patrick Müller, Corinne Soland, Stella Speziali
1 CreditMTR-MTR-1009C.22H.005
Seminar 1: Listening to the Trouble (gLV)
Patrick Müller, Caroline Baur, Antoine Chessex
2 CreditsMTR-MTR-1002.22H.001
Seminar 2: Einführungsseminar I: Konzepte der Transdisziplinarität
Patrick Müller, Basil Rogger, Irene Vögeli, Caroline Baur
2 CreditsMTR-MTR-1002.22H.002
Seminar 3: Kontext Kuratieren – kuratorische Wissensproduktion und kuratorischer Aktivismus (gLV)
Sønke Gau, Katja Gläss
2 CreditsMTR-MTR-1002.22H.003
Seminar 5: Einführungsseminar II: Projektvorhaben
Irene Vögeli, Patrick Müller, Basil Rogger, Nicole Frei
2 CreditsMTR-MTR-1002.22H.005
Seminar 6: Der Sturm weht vom Paradise her – Co-reading the News (gLV)
Caroline Baur, Katja Gläss
2 CreditsMTR-MTR-1002.22H.006
Seminar 7: Decolonizing Nature (gLV)
Merlin Pohl, Hannah Walter, Nina Willimann
2 CreditsMTR-MTR-1002.22H.007
Interdisziplinärer Workshop Nr. 1. Defunct context: imagining infrastructures, facilitating narrative
Wird auch angeboten für
Nummer und Typ | mae-mtr-101.22H.001 / Moduldurchführung |
---|---|
Modul | Interdisziplinärer Workshop |
Veranstalter | Departement Kulturanalysen und Vermittlung |
Leitung | George Mahashe |
Zeit | Di 10. Januar 2023 bis Fr 13. Januar 2023 / 9–17 Uhr |
Ort | Raum 7.F03 |
Anzahl Teilnehmende | 5 - 15 |
ECTS | 2 Credits |
Lehrform | Workshop mit praktischen Übungen |
Zielgruppen | MA Art Education, MA Transdisziplinarität, MA Musikpädagogik (Schulmusik) |
Inhalte | The workshop will take the form of a practical realisation of a structure for housing a camera obscura and its associated practices, drawing on my current research project —defunct context: Pavilion Prototype 2. The workshop is interested in the question of infrastructures and how we assert, recover, and practice our capacity for producing them. Exploring the idea of a light timber pavilion, narrative making and self-published Pamphlets as infrastructures crucial for occupying a contemporaneous space and to resist ongoing marginalisation associated with colonialism and capitalism. Conceptually the work draws on my interest around the myths associated with Balobedu people from northeastern South Africa and how such mythology informed the work I did alongside astrophysicist searching for habitable planets – Balobedu are famous as makers of apparitions with complex knowledge of stars and how they relate to weather patterns. Through taking what is often considered mythology seriously, I thought through ideas of a forest and the atmospheric turbulence it produces as an observatory, leading to questions around what kinds of infrastructure could facilitate a contemporary Khelobedu observatory today. The process of making pamphlets is particularly aimed at recovering one’s capacity to publicly contribute their narrative without complicated infrastructures, reflecting on how in most cases my cultural history exists as a series of simple handwritten notebooks and cheap printed pamphlets made by enthusiasts. The pavilion prototype is a timber pavilion, imagined as a self-assembly, modular structure that can be erected by a group of 5-10 people. As a project it is interested in recovering one’s capacity to imagine themselves as maker of infrastructure in a context were that capacity is often outsourced to the state or upper-class publics. It is as much a space of thinking through what I might want out of an exhibitionary space, functioning as open-air arena, a black/white cube, all the way to a space for experiencing VR technologies. Overall, I mostly tell tall stories about Modjadji, the famed Rain Queen of Balobedu, as I grapple with the many fields and disciplines, I need to traverse to surface a conducive narrative around my own culture. The workshop will involve collectively making some form of physical structure, exchanging narrative daily and devising ways of sharing this narrative in printed/textual form or through further narratives. |
Bibliographie / Literatur | Mahashe. T.G., 2021. Mashogojo, Mašokošoko, Boshokoshoko: notes for a story yet to be written. Iteration 1, copper and brass wire bound notebook series printed on occasion of the exhibition Handle with Care presented at Javett Art Centre. Available for download: https://lebitla-la-ngaka.yolasite.com Ose, E.D., 2014. Enthusiasm: Collectiveness, politics, and aesthetics. Journal Of Contemporary African Art, 2014(34), pp.24-33. exposureovertime.yolasite.com/camera-obscura-based-works.php |
Leistungsnachweis / Testatanforderung | Präsenz und aktive Teilnahme, Entwicklung eines Beitrags für die gemeinsame Präsentation am Freitag Nachmittag |
Termine | Herbstsemester 2022 Dienstag bis Freitag 10.–13. Januar 2023 jeweils 9.00 bis 17.00 Raum 7.F03 |
Bewertungsform | bestanden / nicht bestanden |
Bemerkung | The workshop will be held in English. Dieser Workshop ist eine von fünf gleichzeitig stattfindenden Veranstaltungen. Die Studierenden arbeiten an den ersten drei Tagen je von 9.00 h bis 17.00 h, am vierten Tag von 9.00 h bis 12.00 h am jeweiligen Thema; der Nachmittag des vierten Tages ist dem wechselseitigen Kennenlernen der Überlegungen und Resultate gewidmet. Ab dem Studienjahr 2021-2022 gilt für MAE-Studierende, dass sie Veranstaltungen, die im Vorlesungsverzeichnis unter Basisprogramm ausgeschrieben sind, in einem Umfang von zehn ECTS besuchen müssen. Die restlichen zehn ECTS können auch in anderen Veranstaltungen (z.B. in geöffneten Lehrveranstaltungen, im Shared Campus, in aussercurriculären Projekten, Labs oder in Form von persönlichen Projekten) absolviert werden. Adressat:innen für zugehörige Verständigungen sind Ruedi Widmer als Basisprogramm-Verantwortlicher oder die Vertiefungsleiter:innen. |