DIG / Whose power?/ wessen Macht? (gLV) 

Praxisfeld BN: Qualifikationskurs Raummodul
Praxisfeld DR, RE, SC, TP: Wahlmodul

Wird auch angeboten für

Nummer und TypMTH-MTH-PM-04.21F.001 / Moduldurchführung
ModulPraxisfeld 04 ECTS 
VeranstalterDepartement Darstellende Künste und Film
LeitungProf. Michael Simon, Tania El Khoury, Rabih Mroué
Anzahl Teilnehmende3 - 10
ECTS4 Credits
VoraussetzungenMA Theater, MA Dance
ZielgruppenBN, DR, SC, RE, TP, MA Dance

Für Studierende aus anderen Studiengängen der ZHdK:
Anmeldung und Anfragen bezüglich Platzzahl an > Caroline Scherr / caroline.scherr@zhdk.ch
Bitte unbedingt Vorname, Nachname, Semester und Hauptstudiengang angeben.
Lernziele / KompetenzenKompetenz bei der Entwicklung eigener Projekt, die sich mit politischen Realitäten der Gegenwart beschäftigen.
Inhalte"who's power?" befragt die Macht der Bilder, die uns täglich in den Medien begegnen. Wir beschäftigen uns mit Bildern aus Kriegen und von Demonstrationen. Wir versuchen, sie einzuordnen, zuzuordnen, zu hinterfragen, zu verstehen. Wie können wir diese Bilder als Künstler*innen verarbeiten, eine Haltung dazu einnehmen und wie entsteht daraus Kunst und Theater? Dieses Modul ist mit seinem 2 wöchigen Turnus über das gesamte Semester so angelegt, dass die Teilnehmenden Zeit für Recherche und Reflexion haben, daraus ein eigenes Konzept erarbeiten, im Plenum vorstellen, diskutieren und es als Model, Installation der Performance realisieren und dokumentieren.
Bibliographie / Literatur" Kunst und Krieg " Kunstforum Band 165 Jahrgang 2003
" War Visions" Thomas Knieper u.a. (Hrsg.) Bildkommunikation und Krieg, Halem 2005
" Politik der Vorstellung" , Theater und Theorie Hrsg. von Joachim Gerstmeier und Nikolaus Müller-Schöll, Theater der Zeit

Link zur Arbeit von Tania El Khoury: https://taniaelkhoury.com/works/the-search-for-power/
Link zur Lecture von Rabih Mroué: https://www.theaterneumarkt.ch/2020/08/08/schweizer-propagandakonferenz-spk/
Link zum Artikel über Heinz Haacke: https://www.sueddeutsche.de/politik/hans-haacke-kuenstler-monopol-magazin-1.4689424

Links zu Kunst und Politik:
https://www.zhdk.ch/studienprojekt/9c6db3ed-eeda-4ac7-90cf-987d091f92a2
https://www.kubi-online.de/artikel/kunst-politische-partizipation-politische-partizipation-kunst
https://www.widewalls.ch/magazine/political-art/problem-we-all-live-with
https://www.vulture.com/2017/04/is-political-art-the-only-art-that-matters-now.html
https://edition.cnn.com/style/article/intelligence-squared-is-art-for-pleasure-or-politics/index.html
TermineKW09 - KW22 (1. Termin 03.03.2021)
Dauergerade Wochen jeweils mittwochs
18.00h-20.00h
31.3. / 14.4. / 21.4. / 28.3. / 12.5. / 19.5. / 2.6.
Bewertungsformbestanden / nicht bestanden
SpracheDeutsch
BemerkungDas Modul mit 8 x 2 Stunden findet live mit Michael Simon in der ZHdK statt, wobei die Gastdozierenden Tania El Khoury, Rabih Mrouê per Zoom zugeschaltet werden.


Michael Simon a german designer and director for ballet, drama and opera. His designs have been seen all over the world from Australia to Canada and the US, from Japan to China and throughout Europe. He has worked for many years with the choreographers Jiri Kylian and William Forsythe. The titles of some of the works are Isabel's Dance, Impressing the Czar, Limb's Theorem , Kaguyahime, Stepping Stones, Whereabouts Unknown, Wings of Wax, Arcimboldo, One of a kind, Doux Messonges and Zugvögel. His working relationship as stage designer with Pierre Audi, director of the Amsterdam Opera started in 1990 with Monteverdi's Il Ritorno d'Ulisse in Patria and continued until 2011 with the production of the two Iphigenie operas by Gluck. Amongst other designs the most important were Writing to Vermeer, directed by Peter Greenaway and Saskia Boddecke in the Amsterdam opera, Wozzeck at the Brussels opera, directed by David Freemann, Claudel's drama Tête d'or directed by Anne Delbee at Comédie Française, Paris, The Peony Pavilion, a ballet with choreography by Fei Bo directed by Li Liuyi for the National Ballet of China, Beijing. Michael Simon started directing his own projects with Elements of Crime (1988) at the Nederlands Dans Theater, Newtons Casino (1990), Roman Dogs(1991) - together with composer Heiner Goebbels - for Theater am Turm in Frankfurt and produced two Ballets for the Bayrischische Staatsoper In the country of last things 2006 an Der Gelbe Klang in 2014. The first opera he directed 1993 in Basel: Die Menschen, followed by Fliegender Holländer in Darmstadt and Moses and Aron in Bremen. At the Bonn opera he directed several contemporary operas between 1998 and 2002. He staged the world premiere of “L espace dernier” by Matthias Pintscher 2004 at the Paris Opera Bastille. His latest opera productions were Salome in Braunschweig and Freyschütz in Bern both 2013. Since his debut as drama director with Black Rider 1994 in Dortmund he has been invited to theaters like Schaubühne Berlin, Volksbühne Berlin, Burgtheater Wien, Düsseldorfer Schauspielhaus, Residenztheater München. Since 2005 he directed several plays by Elfriede Jelinek and Peter Handke in Karlsruhe, Freiburg and Graz where Immer noch Sturm was opening in February 2014. The latest production was in 2015 Das Schweigende Mädchen in Dortmund. Michael Simon has been teaching stage and lighting design 1998 to 2004 as Professor at HfG Karlsruhe and since 2008 at ZHdK Zurich. In 2016 he has given guest lectures at the National Academy of Chinese Theater Arts in Beijing. 2017 and 2018 he designed the stage for KING LEAR and HAMLET directed by Li Liuyi at the National Center for Performing Arts Beijing folowed by "Dunhuang, the light of heart" choreography by Fei Bo for National Ballet of China, Beijing, Tian Qiao Theater. Since 2019 Michael Simon is working on the NEW GREEN LAND Project in the Mojave Desert near Los Angeles.
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