Ästhetische Kulturen – Herbstakademie: "Nach dem Digitalen"
Dieter Mersch, Katerina Krtilova
2 Creditsmae-mtr-102.19H.004
Ästhetische Kulturen – Seminar 1: Technologiekritik und ästhetische Theorie
Katerina Krtilova
2 Creditsmae-mtr-102.19H.001
Ästhetische Kulturen – Seminar 2: Across the Sea. Das Meer als Heterotopie, Kontaktzone und Nature-Culture-Space
Ines Kleesattel
2 Creditsmae-mtr-102.19H.002
Interdisziplinärer Workshop Nr. 1 Steady as she goes: Metaphors & Transports
Eirini Sourgiadaki, Anna Rubi
2 Creditsmae-mtr-101.19H.001
Interdisziplinärer Workshop Nr. 3: Literature as Exile - Exile as Literature as Exile
Melinda Nadj Abonji, Sreten Ugricic
2 Creditsmae-mtr-101.19H.003
Interdisziplinärer Workshop Nr. 4: Kunst für alle? Eine experimentelle Auseinandersetzung mit den (Un-)Möglichkeiten einer radikalen sozialen Offenheit im Migros Museum für Gegenwartskunst
Marcel Bleuler, Benjamin Egger
2 Creditsmae-mtr-101.19H.004
Interdisziplinärer Workshop Nr. 5: Immersive lab
Thomas Isler, Sascha Soydan, Mitarbeitende des Immersive Arts Space
2 Creditsmae-mtr-101.19H.005
Interdisziplinärer Workshop Nr. 6: RAUM/PROBEN – Ein installatives Magazin wird aufgeführt
Janina Krepart, Eva Mackensen
2 Creditsmae-mtr-101.19H.006
Interdisziplinärer Workshop Nr. 7: Vorher-Nachher und der Augenblick dazwischen. Inszenierungen von Zeitformen im Raum.
Stephan Lichtensteiger, Irene Vögeli
2 Creditsmae-mtr-101.19H.007
Pool I: Welchen Wert hat die Ästhetik für unser Leben?
Matthias Vogel Hillmann
2 Creditsmae-mae-110.19H.003
Pool II: DAS MAGAZIN ALS INSTALLATIONSRAUM – Redaktionelles Arbeiten als kollektive Lernform (glV)
Janina Krepart. Eva Mackensen
2 Creditsmae-mae-107.19H.002
Positionen und Diskurse in den Künsten und im Design
Sigrid Adorf, Soenke Gau
2 Creditsmae-mtr-100.19H.001
Interdisziplinärer Workshop Nr. 1 Steady as she goes: Metaphors & Transports
Wird auch angeboten für
Nummer und Typ | mae-mtr-101.19H.001 / Moduldurchführung |
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Modul | Interdisziplinärer Workshop |
Veranstalter | Departement Kulturanalysen und Vermittlung |
Leitung | Eirini Sourgiadaki, Anna Rubi |
Zeit | Di 7. Januar 2020 bis Fr 10. Januar 2020 / 9–17 Uhr |
Ort | Kunstraum ZT 5.K12 |
ECTS | 2 Credits |
Lehrform | This workshop is about experiencing different ways of travelling and trying to encapsulate the intangible input into a tangible output. We will experiment with different media we are familiar with or not at all in order to observe and create moments of shift, traverse, trespass, change. |
Zielgruppen | MA Art Education, MA Transdisziplinarität, MA Musikpädagogik (Schulmusik), MA Fachdidaktik Künste |
Inhalte | “Metaphor, in fact, means ‘transport’. That’s Hermes’s very method: he exports and imports; thus, he traverses. He invents and can be mistaken-because of analogies, which are dangerous and even forbidden-but we know no other route to invention. The messenger’s impression of foreignness comes from this contradiction: that transport is the best and the worst thing, the clearest and the most obscure, the craziest and the most certain.” (Michel Serres, 1990) The greek word for Transport is μεταφορά and it means also Metaphor. As Wolfram Groddeck notices (“Reden über Rhetorik”, 1995), it is a word that in its plural, Μεταφοραί, can be encountered extremely often in Greece – it is a travelling concept; it is written on moving trucks that transport commodities around the country. Through a metaphor, the meaning of a word is proportionally transferred to another context that does not or cannot literally exist. Metaphor in that sense can be a vehicle; a device that transports what it carries. We will refer to episodes of “Star Trek: The original series” and literary texts by Lewis Carroll and Jorge Luis Borges, to Eisenstein’s montage theory in combination to contemporary understandings on metaphor and other figures of speech as paradox and adynaton (in greek: impossible), analogy and allegory examples. We will travel by public transport and we will try out meditation and hypnosis techniques, while experimenting with forms of analog and digital documentation of our experience: journals, logs, pictures, video and sound recordings, sensors, apps and any other medium that could serve our purpose. |
Leistungsnachweis / Testatanforderung | Präsenz und aktive Teilnahme, Entwicklung eines Beitrags für die gemeinsame Präsentation am Freitag Nachmittag |
Termine | Herbstsemester 2019/20 Dienstag bis Freitag 7.–10. Januar 2020, jeweils 9.00 bis 17.00 |
Bewertungsform | bestanden / nicht bestanden |
Bemerkung | The workshop will be held in English. - Dieser Workshop ist eine von sieben gleichzeitig stattfindenden, thematisch teils überschneidenden Veranstaltungen. Die Studierenden arbeiten an den ersten drei Tagen je von 9.00 h bis 17.00 h, am vierten Tag von 9.00 h bis 12.00 h am jeweiligen Thema; der Nachmittag des vierten Tages gilt dem wechselseitigen Kennenlernen der Überlegungen und Resultate. |