

Daniel Frei, Marketing Experte, daniel.frei kommunikation
Philipp Kotsopoulos, Leiter Z-Kubator
Gäste
2 CreditsZMO-ZMO-K115.1.18H.001


Cécile Huber, Dozentin DKV
Erika Fankhauser Schürch, Dozentin DKV
2 CreditsZMO-ZMO-K106.1.18H.001


Henriette-Friederike Herm, DDE, Bachelor Art Education, Unterrichtsassistentin, Dozentin & Heike Hennig, DDK, Regisseurin und Choreografin, Marta Piras
4 CreditsZMO-ZMO-P033.2.18H.001


Yvonne Vogel, Schauspielerin, Trainerin und Coach in Stimmpräsenz, Körpersprache und Auftrittskompetenz.
Dozentin an der ZHdK, DDK & DKV sowie weiteren Hochschulen und Institutionen.
Gast: Hansjürg Geissler
2 CreditsZMO-ZMO-K123.1.18H.001


Herbert Pauser
Dozent DDE/Vertiefung Industrial Design, Dipl. Designer, Projektmanager
Anja Roth
Dipl. Designerin
Corporate Communication
4 CreditsZMO-ZMO-K111a.2.18H.001


• Mona Mijthab, designer, social entrepreneur, teacher & researcher (DDE), MAS Strategic Design • Omar Crespo Cardona, designer, entrepreneur, consultant for MIT d.lab • Prof Dominique Lämmli, co-head MAS Art & Society, reseercher FOA-FLUX
4 CreditsZMO-ZMO-P036.2.18H.001


Franziska Nyffenegger, Ethnologin / Dozentin ZHdK, www.franziska-nyffenegger.ch
Kathrin Passig, Autorin, www.kathrin.passig.de
2 CreditsZMO-ZMO-K118.1.18H.001


Lucia Degonda/ DKV, Dozentin Bachelor Art Education
2 CreditsZMO-ZMO-K146.1.18H.001


Gunda Zeeb, DDK, Dozentin Dramaturgie
2 CreditsZMO-ZMO-K114.1.18H.001


Serge von Arx, Prof., Artistic Director Scenography, Norwegian Theatre
Sabine Harbeke, Leiterin BA Regie, DDK
Kjartan Fønstelien, Archäologe, Oslo, Norwegen
Dr. Christian Sørhaug, Anthropologe, Associate Professor, Høgskolen i Østfold, Norwegen
4 CreditsZMO-ZMO-L002.2.18H.001


Dr. Jörg Scheller, Kunsthistoriker, Leitung Theorie BA Kunst & Medien, DKM; Dennis-Bäsecke-Beltrametti, Musiktheoretiker, wissenschaftlicher Mitarbeiter Klassik, DMU; Christopher Kriese, Schauspieler, Unterrichtsassistent Bachelor of Arts Theater, DDK
4 CreditsZMO-ZMO-P030.2.18H.001


- Hansuli Matter
- Nandini Naga (Srishti, Bangalore, India)
- Neelima Hasjia (NID Ahmedabad, India)
- Greg Shen (Jiangnan University, Wuxi China)
- Mo Jiao (Tongji University, Shanghai, China)
4 CreditsZMO-ZMO-P027.2.18H.001


Milva Stutz, Dozentin DKV
Nina Band, wissenschaftliche Mitarbeiterin DDE
2 CreditsZMO-ZMO-K147.1.18H.001


Johannes M. Hedinger, DDE (Kunst, Kuration, Transdisziplinarität )
Lucie Tuma, DDK (Theater, Tanz, Choreographie, Theorie)
Fabian Gutscher, DKV (Musik, Medienkunst, Transdisziplinarität)
4 CreditsZMO-ZMO-P034.2.18H.001


Thomas Tobler: Leiter Werkstatt Modellbau, Produktionszentrum ZHdK
Gabriela Chicherio: Produktdesignerin FH und Kuratorin
4 CreditsZMO-ZMO-K101.2.18H.001


Christoph Allenspach, Kulturwissenschaftler, Dep. Design
Domenico Ferrari, Musiker, Komponist, Dep. Musik
Gast: Karim Patwa, Regisseur
4 CreditsZMO-ZMO-K126.2.18H.001


Markus Käch, dipl. audiovisueller Gestalter
Departement Design
2 CreditsZMO-ZMO-K149.1.18H.001


Daniel Späti, Designer/Veranstalter, Dozent DDE/DKV
Luca Burkhalter, Popmusiker, DMU
Jonas Wolf, Popmusiker, DMU
Dimitri de Perrot, Komponist/Regisseur/Szenograph (tbc)
Björn Beneditz, Künstler. Berater Deichkind (tbc)
4 CreditsZMO-ZMO-P028.2.18H.001


Roy Schedler, Leiter Marketing und Partnerschaften am Swiss Science Center Technorama in Winterthur, Danica Zeier, Stv. Studienleiterin MAS Strategic Design
2 CreditsZMO-ZMO-K110.1.18H.001


Rada Leu (MA Transdisciplinarity) is an artist, musician and performer. She is interested in digital culture, cyborgs, transhumanism and DIY subcultures. Peter Tränkle (MA Transdisciplinarity) is an artist who works in the grey field between sociology/art
6 CreditsZMO-ZMO-L001.3.18H.001


Dozent / Leitung: Dr. Steffen A. Schmidt, Musik-und Kulturwissenschaftler, Komponist, Musical Performer
Gäste: Anna Huber; Choreografin , Stephan Teuwissen; Dramaturg , Laetitia Kohler, Tänzerin
4 CreditsZMO-ZMO-K125.2.18H.001


Mandy Fabian Osterhage, Schauspielerin / Dozentin Departement Darstellende Künste und Film
2 CreditsZMO-ZMO-K103.1.18H.001


Friedrich-W. Graf, lehrt im Bachelor Art Education, in den Z-Modulen und im Bachelor Kunst & Medien
2 CreditsZMO-ZMO-K150.1.18H.001


Guido Köhler, Dozent Scientific Visualization/ DDE
2 CreditsZMO-ZMO-K151.1.18H.001


Istvàn Balogh, Fotograf und Künstler, Dozent DKV
Gast: VidoekünstlerIn
2 CreditsZMO-ZMO-K141.1.18H.001


William Crook, Dozent CAST/DDE
Luc Gut, Selbständiger audiovisueller Gestalter
2 CreditsZMO-ZMO-K152.1.18H.001


Jonas Christen, Illustrator und wissenschaftlicher Mitarbeiter Knowledge Visualization
2 CreditsZMO-ZMO-K153.1.18H.001


Thomas Peter, Musiker/Komponist und Künstler, Dozent DMU
Elisabeth Sprenger, Visuelle Gestaltung und Theorie der Gestaltung und Kunst
2 CreditsZMO-ZMO-K133.1.18H.001


Sophia Yiallouros, Dozentin Schauspiel DDK, Schauspielerin
Erwin Glatter, Msc., Achtsamkeitsforscher, systemischer Coach und ehem. buddhistischer Mönch
Irmela Beyer, Dozentin i. R. Stimme, Sprechen DDK, autorisierte Linklater Lehrerin, Feldenkraislehre
4 CreditsZMO-ZMO-K104.2.18H.001


Marc Uricher, Head of Digital Campaigning, Unicef
Christian Holst, Dozent und Researcher bei Cast/Audiovisuelle Medien
2 CreditsZMO-ZMO-K121.1.18H.001


Prof. Dr. Matthias Vogel Hillmann, DKV, Kunsthistoriker
2 CreditsZMO-ZMO-K109.1.18H.001


Philipp Kotsopoulos, Leiter Z-Kubator
Stephanie Feeney, Projektleiterin Coaching und Programme Z-Kubator
Malin Fluri, Administration Z-Kubator und Atelierprogramm
Gäste aus Kultur und Kreativwirtschaft
4 CreditsZMO-ZMO-P025.2.18H.001


Marisa Sbarbati,
Dozentin Departement Kulturanalysen und Vermittlung
Christina Horisberger,
Kunsthistorikerin, Dozentin für Designtheorie, Journalistin, Departement Kulturanalysen und Vermittlung
2 CreditsZMO-ZMO-K116.1.18H.001
Håøya, Our Gruesome Cultural Heritage 


Scenographic Deconstruction of National Mythologies
Nummer und Typ | ZMO-ZMO-L002.2.18H.001 / Moduldurchführung |
---|---|
Modul | Håøya, Our Gruesome Cultural Heritage |
Veranstalter | Z-Module |
Leitung | Serge von Arx, Prof., Artistic Director Scenography, Norwegian Theatre Sabine Harbeke, Leiterin BA Regie, DDK Kjartan Fønstelien, Archäologe, Oslo, Norwegen Dr. Christian Sørhaug, Anthropologe, Associate Professor, Høgskolen i Østfold, Norwegen |
Zeit | Mo 3. September 2018 bis Fr 14. September 2018 |
Ort | Wohnstätten auf der Insel gemietet, Arbeitsräume in Häusern auf Insel und im Freien |
Anzahl Teilnehmende | 6 - 8 |
ECTS | 4 Credits |
Voraussetzungen | Keine |
Lehrform | Workshop vor Ort auf Insel Håøya im Oslofjord |
Zielgruppen | Wahlpflicht für alle Bachelorstudierenden, offen für Master |
Lernziele / Kompetenzen |
|
Inhalte | The workshop will take place on the Norwegian island of Håøya in the Oslofjord. The students will investigate the site and its identity reverberating its complex history. They will create scenographies relating to three specific aspects of the island’s history. Beyond the summer months when the small island today is visited as a site of recreation, it can only be reached with private boats. The lack of electricity, the fact that most food is caught in the surrounding waters and the remoteness in raw nature emphasize the somatic immediacy inherent to scenography within this research project. Personal sensory experiences are interwoven with guests lectures about Håøya’s history. Preparation of food and eating become a part of the artistic inquiry. The workshop begins in silence, allowing to experience the contradictions and disturbances which can be witnessed by those who listen carefully to their surroundings, with all senses. It is mandatory to realize the scenographic concept, to conclude the sensory circle. The full immersion into a site and its apparent and hidden history, will allow the students to touch upon complex aspects of memorials which aim into the future, rather than commemorating the past. The students are being divided into groups which will investigate one of the three stories each. They will realize concepts of memorials as scenographic reflections on history. How history is imprinted into the landscape and materialized remnants, often is not directly accessible by analyzing traces. The vague, the blurry and the hidden being the capacity of the arts will be employed to develop the project. The relevance of how to deal with, remember and remind others about our past is one of the core tasks of the arts. Scenography, understood as the blending of architecture and theatre into a time-based spatial art form evoking all senses, inherently relates to our physical environment, the manifestations, left overs and the traces of our cultures. |
Bibliographie / Literatur | Will be available at Håøya |
Leistungsnachweis / Testatanforderung | 80% Anwesenheit Lediglich 100% Teilnahme ist möglich, permanente Präsenz auf der Insel inklusive Übernachtungen. Teilnahme und Realisierung einer szenographischen, performativen Arbeit in Zusammenarbeit auf der Insel. |
Termine | Anreise 3. September, Abreise 14. September 2018 |
Dauer | 2 Wochen |
Bewertungsform | bestanden / nicht bestanden |
Bemerkung | Kostenbeteiligung Studierende: 250 CHF |