Kollaboration: Haoya, materializing past into future (Wo36/37) 

Wird auch angeboten für

Nummer und TypBTH-VRE-L-430.17H.001 / Moduldurchführung
ModulHaoya, materializing past into future 
VeranstalterDepartement Darstellende Künste und Film
LeitungSabine Harbeke (SH), Phlipp Schulte (PS), NN
Anzahl Teilnehmende3 - 9
ECTS3 Credits
LehrformWorkshop / Exkursion / Camp
ZielgruppenWahlmöglichkeit:
L2 VRE
L3 VRE
Lernziele / KompetenzenDie inhaltliche und ästhetische Untersuchung der Vergangenheit mit Blick auf das Hier und Jetzt und das Wagnis, sich utopische Gedanken zu formulieren, ist relevant für jede künstlerische Ausbildung.
Rahmenbedingungen und Aufgabenstellungen fordern die Studierenden auf, sich über das künstlerische Handeln kennenzulernen, gruppendynamischen und künstlerischen Prozesse zu reflektieren und Konfrontationen oder Krisen produktiv zu nutzen.Verschiedene "work in progress" Reflektionsformate bauen eine Arbeitsatmosphäre auf, welche auf Neugierde, Vertrauen und Respekt fusst, alles Faktoren, die in den kollaborativen Künsten unabdingbar sind und im internationalen Kontext nachhaltig trainiert werden können.
Die Zusammenarbeit ist so angelegt, dass der Erkenntnisprozess durch die sinnliche Auseinandersetzung mit dem Untersuchungsgegenstand (Håøya), unterschiedliche Recherchepraktiken, die Erfahrung im künstlerischen Tun, so wie durch theoretische Inputs und diskursive Formate mehrfach vorangetrieben wird. Dadurch erfahren und lernen die Studierenden Vorgehensweisen, welche sie unmittelbar bei ihren eigenen künstlerischen Prozessen @home anwenden können, erweitern somit ihre Instrumentarien.
Da alle Beteiligten mindestens eine Woche auf der Insel ohne Strom und fliessend Wasser leben und arbeiten werden, wird das Selbstverständnis des persönlichen Schaffens und der eigenen kulturellen und sozialen Erfahrungsräume ausser der Ordnung herausgefordert.
InhalteScenographic and acting students of NTA will collaborate with directing students of ZHdK at NTA in Fredrikstad and foremost on the island Håøya 40km south of Oslo. The given island will be understood as a landscape and a space of historical and social construction. The students will investigate with different research methods two chapters of the island’s history and will let them resonate with contemporary (political) situations. Working in transdisciplinary groups, the students will develop, design and realize theatrical projects and structures reflecting the concept of memorials and the given space taking to account their own heritage and situation of living.
At the base of several artistic collaborations are the following stories in connection with reflections on the term ‘utopia’.
1.
The island has been settled since the Stone Age and shows several traces of settlements from the Bronze Age to Medieval times. It contains large amounts of signs of military activity during the last hundred and fifty years. The island also served the Gestapo as an execution site to murder Norwegian resistance fighters. After the war, as a punishment for their political involvement with the German occupying forces, the Norwegian national-socialist collaborators were forced to dig out most corpses to organize proper funerals for them. This happened with almost all dead resistance fighters with a few exceptions: 6 graves on the island still remain mysterious and have never been identified.
2.
After several accidents by the dynamite factory on the mainland nearby, Dyno weapon manufacturer decided in 1914 to relocate the dynamite production plant onto the island Håøya. Due to the lack of voluntary workers, the police in Oslo hunted down prostitutes who upon seizure had the choice between prison and work in the dynamite factory. Aside from personal memories in the surrounding villages very little is known about the women who ended up in forced labor in Norway, the history books ignore this scar in the national identity.

The relevance of how to deal with, remember and remind others about our past while connecting it to contemporary (and even future) times is one of the core tasks of the arts. By immersion into the place's identity and relying on their senses the students will develop aesthetic strategies for scenographic and theatrical explorations. In addition theoretical lectures about utopia in the arts
will widen and enhance everyone’s artistic experiences and approaches. In this context the workshop questions the notion memorial, the goal is to create materialized statements, performances or theatrical events referring to the past and maybe even bridging into the future, while critically reflecting contemporary conditions in the mirror of history.
Bibliographie / LiteraturThomas More, Utopia; Weiteres nach Angaben
Leistungsnachweis / Testatanforderunggem. Angaben der/des Modulverantwortlichen
TermineRaum: extern
DauerAnzahl Wochen: 2 (HS: Wo:36/37) / Modus: Mo, 4.9. - Fr, 15.9.2017; Blockwochen extern
Selbststudiumszeit pro Semester: ca.
Bewertungsformbestanden / nicht bestanden
BemerkungKostenbeteiligung der Studierenden: 200.- CHF
Termine (1)