Ästhetische Kulturen: Künstlerische Wissenspraktiken Methoden und Gegenstände
Ines Kleesattel
2 CreditsZMA-ZMA-P006.17F.001
Ästhetische Kulturen: Lektüren: Künstlerische Forschung. Die wichtigsten Texte
Dieter Mersch
2 CreditsZMA-ZMA-P007.17F.001
Ästhetische Kulturen: Master-Forschungskolleg - Kolleg-Samstage
Irene Vögeli, Ines Kleesattel, Dieter Mersch und Gäste
2 CreditsZMA-ZMA-P005.17F.001
Ästhetische Positionen: Geschmack, Erfahrung und Erkenntnis
Christoph Allenspach
2 CreditsBDE-BDE-T-WP-2012.17F.001
Aufführungsanalyse & Wahrnehmung von Kunst aus_VTP/VDR
Wahrnehmung von Kunst aus: Prof.Dr. Mira Sack (MS), Aufführungsanalyse: Maren Rieger (MaRi)
4 CreditsBTH-VTP-L-5140.17F.001
Campus / Schulkultur: Ticket to Ride
Thomas Gerber und Lorenz Suter
0.5 CreditsBFI-MFI-MM.216.ICL.02-12.17F.001
Campus-Slots / ZH "Dramaturgien des Unheimlichen"
Hayat-Hayriye Erdogan & Simone Karpf
2 CreditsMTH-MTH-ERK-CAM.17F.001
Campusmodulwoche / ZH "Nibelungen. Heldinnen, Hacker, Heros"
Peter Ender, Joachim Heinzle,
Michael Simon, Simone Karpf, Florian Leitner, Nicolas Stemann, Julia Reichert u.a.
2 CreditsMTH-MTH-ERK-CAM.17F.002
Christoph Merki: Geschichte der Pop- und Rockmusik seit 1970
Christoph Merki
2 CreditsBMU-PJAPO-MOMA-08-3.17F.001
DESIGNMETHODOLOGIE: angewandt-unternehmerisch (Orientierung A)
Stefano Vannotti
2 CreditsMDE-MDE-Seminare-1000.17F.001
DESIGNMETHODOLOGIE: kritisch-spekulativ (Orientierung B)
Björn Franke
2 CreditsMDE-MDE-Seminare-1000.17F.002
DESIGNMETHODOLOGIE: vermittelnd-reflexiv (Orientierung C)
Dr. Mela Kocher
2 CreditsMDE-MDE-Seminare-1000.17F.003
Diskurse und Praxen des ästhetischen Experiments_VDR
Maren Rieger (MaRi), Dr. Andrea Gleiniger (AG), Lucie Tuma (LuTu)
3 CreditsBTH-VDR-L-309.17F.001
Entwicklungspsychologie (Erziehungswissenschaften, Vorlesung)
Urs Meier, Prof. Katrin Luchsinger Dr.
2 Creditsbae-bae-vt210-01.17F.001
Gebrauchsklavier und Improvisationsmodelle im Unterricht
Natalia Sidler
1 CreditDMU-WKMP-4206.17F.001
In und mit Milieus spielen_VTP - PROBIEREN_(SC)
Markus Gerber (MaGe), Walter Küng (WaKü)
3 CreditsBTH-VSC-L-6218.17F.001
Kunstbetrachtung (Methodenlehre)
Prof. Luchsinger Katrin Dr., Thomas Schärer
1 Creditbae-bae-dt620-12.17F.001
Kunstgeschichte (Vorlesung)
Prof. Katrin Luchsinger Dr., Susann Wintsch lic. phil.
2 Creditsbae-bae-dt220-01.17F.001
Kunstpsychologie (Erziehungswissenschaften, Seminar)
Andrea Zimmermann
2 Creditsbae-bae-vt630-01.17F.001
Mehr als Grün – Design und Stadtökologie
Cyril Kennel,
Flurina Gradin
2 CreditsBDE-BDE-T-WP-4012.17F.001
Praxistransfer: Bildbetrachtungen - Kunstvermittlung im Museum
Sandra Winiger
2 Creditsbae-bae-dp800-05.17F.001
Projektwoche Wissensformen 1: Die queere Performativität der Natur oder zu einer materialistischen Theorie des Werdens
Cord Riechelmann
Irene Vögli, Jana Thierfelder
1 CreditMTR-MTR-1019.17F.001
Projektwoche: "privat - öffentlich". Musiktheatralische Skizzen
Patrick Müller, Isabel Mundry
1 CreditMTR-MTR-1019.17F.003
Qualifikation LK / Internes Projekt "Africa" Burkina Faso, Phase 2: Réalisation
Liliana Heimberg Leitung Kurs u. Projektbegleitung
Hamadou Mandé (Projektbegleitung)
Yolande Lingani (Koordination)
0 CreditsMTH-MTH-VER-VLK-QUA.17F.007
Räumliche Visionen: Darstellung, Wahrnehmung, Aneignung
Christoph Allenspach
2 CreditsBDE-BDE-T-WP-4013.17F.001
Redaktion Layout Produktion: Zollfreilager Spezialausgabe Tellerränder - Weltenränder
Ruedi Widmer
10 Creditsmae-vpu-202.17F.003
Seminar 1: "privat - öffentlich". Performativ-klangliche Werkanalysen
Patrick Müller, Barbara Naegelin
2 CreditsMTR-MTR-1002.17F.001
Seminar 3: Wissensformen und Denkpraxen in Künsten und Wissenschaften
Irene Vögeli, Jana Thierfelder und Gäste
4 CreditsMTR-MTR-1002A.17F.001
Seminar 6: Kuratorische Wissensproduktion und der Modus des Zeigens
Katja Gläss, Soenke Gau
2 CreditsMTR-MTR-1002.17F.005
Shakespeare transformers_VDR
Hans-Jörg Betschart (HB), Noemi Egloff (NE)
2 CreditsBTH-VDR-L-312.17F.001
Theatrale Verfahren und Probensysteme des Gegenwartstheaters_VTP
Andreas Bürgisser (ABü), Sascha Willenbacher (SaWi), Christopher Kriese (CKri)
4 CreditsBTH-VTP-L-5130.17F.001
Theorie: Figuren und Charaktere in fiktionalen Geschichten
Peter Purtschert
1 CreditBFI-.375.Th-MFI.ICL02_01.P.17F.001
Theorie: Fokus DOK
Leitung: Christian Iseli
Dozierende: Sabine Gisiger, Christian Iseli
1 CreditMFI-MFI-BFI.ICL02-08.17F.17F.001
Theorie: Kritische Männlichkeitsforschung und Queer Theory im Gespräch
Simon Graf
3 CreditsBKM-BKM-Th.17F.019
Theorie: New Hollywood - Die kurze Blütezeit eines amerikanischen Autorenkinos
Bernhard Lehner
1 CreditBFI-218.P.MFI.ICL02-03.17F.17F.001
Theorie: ZDOK.17 - Being There
Leitung: Christian Iseli
Dozierende: Sabine Gisiger, Christian Iseli, NN
1 CreditBFI.425.MFI.ICL02-15.17F.17F.001
Toni Kino: Klub Kuleshov
Koordination: Manuela Rüegg
Programmation/Kontakt: Daniel Loepfe
0 CreditsBFI-MFI-MM.Filmklub.17F.001
V-Praxis: Producing - Serien von TV bis Web, Miniserien und Webisodes
Leitung: Nicole Schroeder
Dozierenden: Nicole Schroeder
1 CreditDDK-KF-BFI-BFI-V-Producing.17F.002
V-Praxis: Producing - Frauen in der Schweizer Filmbranche
Nicole Schroeder
0.5 CreditsDDK-KF-BFI-BFI-V-Producing_1.17F.001
V-Praxis: Producing - In the Spotlight
Dozierende: Filippo Bonacci, Anita Wasser
1 CreditDDK-KF-BFI-BFI-V-Producing.17F.007
V-Praxis: Sound Design – Analyse der Tonspur
Manuel Gerber
2 CreditsBFI-BFI-V-Sound-Design.KF.17F.001
Vorlesungsreihe "Kein Kino"
Maike Thies (wissenschaftliche Mitarbeiterin, BA Game Design)
1 CreditBDE-BDE-T-X-1234.17F.001
Wahlmodul / "Forschungskompetenz: Einführung in die Praxis des Forschens"
Gunter Lösel, Yvonne Schmidt, Anton Rey & Christian Iseli
0 CreditsMTH-MTH-VER-WAH.17F.001
Clown for Actor - PROBIEREN_(SC)
Wird auch angeboten für
Nummer und Typ | BTH-VSC-L-6224.17F.001 / Moduldurchführung |
---|---|
Modul | Themenfeld: Raum für Körper_L2 (6Wo) - PROBIEREN_(SC) |
Veranstalter | Departement Darstellende Künste und Film |
Leitung | Amir Modaï (AM), Pete Sweet (PS) |
Anzahl Teilnehmende | 3 - 10 |
ECTS | 3 Credits |
Voraussetzungen | *ZHdK-weit geöffnete Lehrveranstaltung* Für Studierende aus anderen Studiengängen/Vertiefungen der ZHdK: Anfragen bezüglich Platzzahl sowie Anmeldungen bis Do, 09.02.2017/Wo06) z.Hd. BA Theater-Administration: Carmen Waldvogel, carmen.waldvogel@zhdk.ch |
Lehrform | Workshop |
Zielgruppen | L2 VSC |
Lernziele / Kompetenzen | Students will learn the fundamental skills that bring a clown to life on stage: breath, contact with the audience and articulation in the body. We will dive into the process first defined by Jacques Lecoq of discovering what is funny about each person. We will do a careful observation of each students way of moving, and use this as a map to lead us to the particular form of their clown. Students will discover the voice, costume and status of their clown and do a series of improvisations designed to expand the depth and range of their play. For the finale of the first half of the course students will put on a show, developing material from improvisations into short numbers to present to an audience of students and staff of the school. By learning how to embody and play out the impulses that are encoded in individual movement patterns, we embrace the specific way that each of us is hilariously funny. We tap into a rich source of creative energy and a moving force for the actor and the scene. The clarity of presence required for this style gives the actor powerful tools for genuinely feeling what moves them and using this to move their audience. |
Inhalte | In this Module we will explore the rich, hilarious world of theatrical clowning. In this vibrant style, the simple presence of the actor, revealing themselves generously to the audience, is the source comedy that can be touching, poetic and ridiculous all at the same time. We will work precisely and playfully to reveal the specific way that each person is funny. Students will discover their clown, a comic character based on their unique way of moving, with it’s own rhythm, voice and way of relating to the world. The module will have two main focuses. We will cover the fundamentals of clowning by creating and performing a variety cabaret. Then we will go beyond the style and explore the clown characters in dramatic situations working with classic texts to create theater that is deeply human and wonderfully funny.In the first weeks the students will discover their clown characters and learn the essentials of the style by creating a cabaret. They will explore audience interaction, the presentation of skills, song, dance and the ecstatic ""state"" of play that makes the simplest actions impossibly funny. In the second half of the module we will explore life themes from the perspective of the clown and create work that draws on theatrical texts as well as improvisations of the clowns in dramatic contexts. We will then the deepen the research by improvising in the clown state, on life themes such as birth, death, work, love and illness. We will explore the relationship between the clowns and the classic archetypes from the dramatic literature. We will do scene work in other styles that draws on the strengths of theatrical clowning and create a showing of dramatic work that harnesses the honesty, contact and comedy of the clown. |
Bibliographie / Literatur | Texte werden abgegeben |
Leistungsnachweis / Testatanforderung | gem. Angaben der/des Modulverantwortlichen |
Termine | Raum: 1 grosser Proberaum |
Dauer | Anzahl Wochen: 6 (FS: Wo:08-13) / Modus: 4x3h/Wo + 1x3h/Wo Selbststudium_Mo/Di/Mi/Fr, jeweils 16.30-19.30h Selbststudiumszeit pro Semester: ca. 18h |
Bewertungsform | bestanden / nicht bestanden |