Campus-Slots / ZH "Dramaturgien des Schmerzes"
Dieter Mersch, Hayat-Hayriye Erdogan
2 CreditsMTH-MTH-ERK-CAM.16F.009
Christoph Merki: Geschichte der Pop- und Rockmusik seit 1970
Christoph Merki
2 CreditsBMU-PJAPO-MOMA-08-3.16F.001
Christoph Merki: Schreibwerkstatt - Schreiben & Reden Advanced
Christoph Merki
1.5 CreditsDMU-WKMA-2006.16F.001
Darstellendes Spiel 2 / Improvisation für BA I VDR
Simon Dietersdorfer (SiDi)
2 CreditsBTH-VDR-F1698.16F.001
Forschungskompetenz / "Einführung in die Praxis des Forschens"
Jens Badura
0 CreditsMTH-MTH-VER-WAH.16F.002
Gebrauchsklavier und Improvisationsmodelle im Unterricht
André Desponds / Natalie Sidler
1 CreditDMU-WKMP-4206.16F.001
Gegenwartsdramatik 2: Zeitgenössische Antike (E=/)
Maren Rieger (MaRi)
2 CreditsBTH-VRE-F12499g.16F.001
Getting Real: Bühne, Institution und der Ort des Denkens als Intra-Aktion (Vorlesungsreihe)
Colette Baumgartner (CB), Lucie Tuma (LuTu) und Gastreferent_innen
1 CreditBTH-BTH-F123400.16F.001
KDT GR Kunstgeschichte: Einführung
Prof. Katrin Luchsinger Dr., Susann Wintsch lic. phil.
2 Creditsbae-bae-dt220-01.16F.001
Kulturtechnik VBK-HS: ACT, Performen und Veranstalten
Workshop und Event: Olivia Jaques, Milenko Lazic
Event: Franziska Koch
4 CreditsBMK-BMK-16F-TeBK-01.16F.001
Musik ganzheitlich erleben mit afrikanischen Rhythmen und Tänzen
Patrick Juvet Baka / Yamoussa Sylla
1 CreditDMU-WKFK-8006.16F.001
Positionen und Diskurse in Kultur und Gesellschaft
Basil Rogger, Soenke Gau
2 Creditsmae-mae-200-06.16F.001
Qualifikation / "ZURICH MEETS LONDON:
INSTANT CITY RELOADED"
Workshop- & Project Lead: Hayat-Hayriye Erdogan, Adrian Notz
Artist-lecturers: Stefan Burger, Kevin Rittberger, Grupo EmpreZa, The Yes Men
0 CreditsMTH-MTH-VER-VLK-QUA.16F.005
Seminar 2: Texturing Space II. On Relations in Urban Environments
Christoph Brunner, Amélie Brisson-Darveau, Patrick Müller
2 CreditsMTR-MTR-1002.16F.002
Seminar 4: Art in Action
Annemarie Bucher, Dominique Lämmli, Patrick Müller
2 CreditsMTR-MTR-1002.16F.004
Seminar 5: Werkgespräche
Katja Gläss und als wöchentliche Gäste: Florian Dombois, Sønke Gau, Patrick Müller, Barbara Nägelin, Basil Rogger, Eran Schaerf, Jana Thierfelder, Irene Vögeli
2 CreditsMTR-MTR-1002.16F.005
Seminar 6: Montage als Instrument des Denkens und Tuns
Patrick Müller, Irene Vögeli
2 CreditsMTR-MTR-1002.16F.006
Seminar 7: Typen und Typologien des Trans-Disziplinären: ein Figurenkabinett
Irene Vögeli, Jana Thierfelder
2 CreditsMTR-MTR-1002.16F.007
Social Design - Recherchen zur gesellschaftlichen Verantwortung (abgesagt)
Christoph Allenspach
2 CreditsBDE-BDE-T-WP-4013.16F.001
Theorie VFO: Photography's Popular Cultures
Leitung: Witold Kanicki und Jörg Scheller
4 CreditsBMK-BMK-16F-ThFO-01.16F.001
Theorie VTH: Underneath and Above the South Only Cosmos
Nikos Papastergiadis
4 CreditsBMK-BMK-16F-ThTH-01.16F.001
Theorie: Europäisches Autorenkino: z.B. Ingmar Bergman
Leitung: Bernhard Lehner
1 CreditBFI-218.P.MFI.ICL04-08.16F.16F.001
Theorie: Filmgeschichte Politthriller
Leitung: Peter Purtschert
1 CreditBFI-219.P.MFI.ICL04-04.16F.16F.001
Theorie: Fokus Dok / Ich-Erzählungen
Leitung: Christian Iseli
Dozierende: Sabine Gisiger, Christian Iseli
1 CreditBFI-417.P.MFI.ICL04-06.16F.16F.001
Theorie: Streifzüge durch die Filmgeschichte
Leitung: Lorenz Suter
1 CreditBFI-217.P.MFI.ICL04-07.16F.16F.001
Theorie: ZDOK 16 - Do It Again!
Leitung: Christian Iseli
Dozierende: Sabine Gisiger, Christian Iseli, Marille Hahne, NN
1 CreditBFI.425.MFI.ICL04-25.16F.16F.001
Theorie: ZDOK 16 - Workshop 1
Leitung: Christian Iseli
Dozierende: Christian Iseli, NN
1 CreditBFI.425.MFI.ICL04-26.16F.16F.001
Vorlesungsreihe "Kein Kino"
Maike Thies (Wiss. Mitarbeiterin Design), Olav Lervik (Tonmeister Musik), Kerstin Schroedinger (Assistentin Kunst & Medien), Martin Jaeggi (Dozent Kunst & Medien) Ian Wooldridge (Assistent Kunst & Medien)
1 CreditBFI-MFI-MM.KEIN KINO.16F.001
Wahlmodul / "33 Begriffe: Recherche, Politik, Ästhetik"
Milo Rau, Rolf Bosshart, Stefan Bläske
0 CreditsMTH-MTH-VER-WAH.16F.001
Theorie VFO: Photography's Popular Cultures
Wird auch angeboten für
Nummer und Typ | BMK-BMK-16F-ThFO-01.16F.001 / Moduldurchführung |
---|---|
Modul | Theorie VFO: Foto Theorie-Geschichte |
Veranstalter | Departement Fine Arts |
Leitung | Leitung: Witold Kanicki und Jörg Scheller |
Anzahl Teilnehmende | 10 - 20 |
ECTS | 4 Credits |
Voraussetzungen | Hauptstudium DKM/BMK |
Lehrform | Vorlesungen, Seminar |
Zielgruppen | Studierende Hauptstudium Vertiefung Fotografie und Studierende anderer Vertiefungen mit Interesse an Geschichte und Theorie der Fotografie |
Lernziele / Kompetenzen | Kenntnisse der Zusammenhänge zwischen Photographie und Populärkultur seit dem 19. Jahrhundert; Wechselwirkungen zwischen Photographie, Populärkultur und zeitgenössischer Kunst |
Inhalte | The seminar "Photography's popular cultures" continues the photo history and theory section of "Welcome to the Jungle" in the advanced study period. This semester, the emphasis is on photography's relationships with popular culture. Since the first decades of photography?s existence, the medium has been situated in a democratic context, attracting crowds of people from all strata of society. The enormous and omnipresent interest in the then new medium can be observed in family portraits and the domestic use of automatic pictures, but also in peripheries of material culture such as photographic jewellery or altars. Photographic rites within the institution of the family became pivotal for contemporary artists and art historians who explore different spaces of intimacy (e.g. Timm Starl, Peter Galassi, Charlotte Cotton). Moreover, private and amateur photography have raised questions about the technical changes and aesthetics involved in it e.g. with respect to the emergence of colour photography (William Eggleston, Stephen Shore, Joel Sternfeld) and instant techniques (Polaroid, etc.). Finally, two important areas of popular culture strongly associated with photography are press and advertisement. These wide-ranging issues will be discussed on the basis of examples from the entire history of photography with a specific focus on photo artists who interpret(ed) popular, private and commercial photography in their respective works (e.g. Dan Graham in "Homes for America", Richard Prince in "Cowboys" or "Celebrities", Aneta Grzeszykowska in "Album", Gillian Wearing in "Album", plus various projects by David LaChapelle, Pierre et Gilles, Jeff Wall, Wolfgang Tillmans). Students will be asked to participate in discussions, read selected texts and present them in the form of 20 minutes powerpoint presentations. Additional group-work, portfolio discussions and excursions are planned for the afternoons. |
Bibliographie / Literatur | Will be handed out before the seminar |
Leistungsnachweis / Testatanforderung | Aktive Mitarbeit, Kurzreferate, 80% Anwesenheit |
Termine | Blockwoche II, 18.-22. April, 9:15 bis 17 Uhr |
Dauer | 1 Semester |
Bewertungsform | bestanden / nicht bestanden |
Bemerkung | Unterrichtssprache: Englisch Students of other departements with an interest to participate please address until February 3rd to: sara.guntern@zhdk.ch. |