"Accidental Tourist Guide". Reality Reconstruction
Andreas Kohli, Dozent Departement Design sowie Kulturanalysen und Vermittlung
Emilio Paroni, Dozent Departement Kulturanalysen und Vermittlung
4 CreditsZMO-ZMO-P008.16F.001
Auftritt und Präsentation - gesehen, gehört und verstanden werden
Yvonne Vogel, Schauspielerin, Trainerin und Coach in Stimmpräsenz, Körpersprache und Auftrittskompetenz.
Dozentin an der ZHdK, DDK & DKV sowie weiteren Hochschulen und Institutionen.
Gast: Hansjürg Geissler
3 CreditsZMO-ZMO-K123.16F.001
Bildsprache verstehen – was uns Bilder sagen und was sie verschweigen
Karin Seiler, DDE/ Scientific Visualization
Gäste: Bruno Zgraggen (Wahrnehmungspsychologie) & Gilles Steinmann (NZZ-Bildredaktion) Rahel Arnold (Grafikdesign)
3 CreditsZMO-ZMO-K120.16F.001
Bleeding Heart - Charity Project
Jan Willem de With (Produzent, Bachelor Komposition FTM),
André Bellmont als begleitender Dozent (Studiengangsleiter
Komposition FTM), Gianni Malfer (Studiengangsleiter
Contemporary Dance) als begleitender Dozent, Wanja Kröger
3 CreditsZMO-ZMO-P011.16F.001
Cover, Appropriation, Hommage
Prof. Aldo Mozzini, Künstler, Dozent DKV
lic. phil. Susann Wintsch, Kuratorin Treibsand, Space on Contemporary Art on DVD, Kunsthistorikerin, Dozentin DKV
3 CreditsZMO-ZMO-K143.16F.001
Das Archiv, das Gedächtnis, das Zeitgenössische.
Dr. Roberto Nigro, Philosoph, ZHdK (ith, Master transdisziplinarität, Vth, VBK) und CiPh (Collège international de Philosophie), Paris.
3 CreditsZMO-ZMO-K105.16F.001
Das Eine im Andern - das Andere in Einem
Alex Hanimann; Künstler, lehrt in Fachrichtung Design, im Master of Arts in Design und in Vertiefung Visuelle Kommunikation
Peter Purtschert; Drehbuchautor, lehrt in Fachrichtung Film, in Vertiefung Style & Design, im Propädeutikum
3 CreditsZMO-ZMO-K128.16F.001
Debatten führen - wie geht das?
Margarete von Lupin, Journalistin, Dozentin, Moderatorin
Sandra Kaufmann, Leitung Industrial Design ZHdK & Gäste
3 CreditsZMO-ZMO-K138.16F.001
Der vibrierende Bilderrahmen
Anselm Caminada, Musiker und Sounddesigner
Eliane Binggeli-Esposito, Künstlerin, Dozentin DKV
Stéphanie Marie Couson, FH Designer, Fotofachklasse ZHdK, DKV und Phil.II Universität Zürich
3 CreditsZMO-ZMO-K135.16F.001
Entwicklung von räumlichen, interdisziplinären Inszenierungen und Performances
Matthias Müller (Professor Klarinette, Dozent Departement Musik), Barbara Pfyffer (Bühnenbildnerin, Ausstellungsszenografin), Gast: Manuel Bürgin, Regisseur & Schauspieler, Leiter des Theaters Winkelwiese
3 CreditsZMO-ZMO-K139.16F.001
Fotografie zwischen Realität und Illusion
Lucia Degonda/ DKV, Dozentin BAE
3 CreditsZMO-ZMO-K146.16F.001
Fundraising für Projekte und Unternehmen
Leitung: Philipp Kotsopoulos, REK, Sponsoring ZHdK
Gäste von Förderorganisationen und aus der Praxis
3 CreditsZMO-ZMO-K114.16F.001
Geld verdienen als Designer oder Künstlerin - wie geht das konkret?
Prof. Dr. Pietro Morandi, Dep. Kulturanalysen und Vermittlung / Co-Leitung: Daniel Frei, Marketing Experte Colab und Impact HUB Zürich
3 CreditsZMO-ZMO-K115.16F.001
Inszenierungen entstehen, sehen und lesen lernen
Dr. Andrea Gleiniger, Dep. Darstellende Künste und Film &
Petra Fischer, Ltg. Junges Schauspielhaus Zürich
3 CreditsZMO-ZMO-K102.16F.001
Kreativpool Musiktheater
Ranko Markovic, BA Musik, ranko.markovic@zhdk.ch
Gianni Malfer, BA Contemporary Dance, gianni.malfer@zhdk.ch
Jacqueline Holzer, BA Theater, jacqueline.holzer@zhdk.ch
3 CreditsZMO-ZMO-P010.16F.001
Künstler als Zeugen
Dagmar Reichert, Dozentin DKM-VBK
Eva Meyer (Künstlerin, Schriftstellerin, Philosophin)
3 CreditsZMO-ZMO-K140.16F.001
LASERCUT
Thomas Tobler, Leiter Werkstatt Modellbau, Produktionszentrum ZHdK
Gabriela Chichero, Designerin FH
3 CreditsZMO-ZMO-K101.16F.001
Leben in der Parapolis: Von der Integration zur Interkultur
Conradin Wolf, Prof./ Lic.phil und CFC in Rechtswissenschaft, Dozent DKV, DDE
3 CreditsZMO-ZMO-K142.16F.001
Musik-Clip
Christoph Allenspach, Kulturwissenschaftler, Dep. Design
Domenico Ferrari, Musiker, Komponist, Dep. Musik
Gast: Karim Patwa, Regisseur
3 CreditsZMO-ZMO-K126.16F.001
Musik-Collagen
Dr. phil. Steffen A. Schmidt, DKV, DMU, DDK, Till Löffler, DDK / DMU, Andre Bellmont, DMU, Gianni Malfer, DDK, Cathy Sharp, DDK
6 CreditsZMO-ZMO-P007.16F.001
Performen, Inszenieren, Fotografieren
Istvàn Balogh, Fotograf und Künstler, Dozent DKV
Christoph Moerikofer, Regisseur und Schauspieler, Dozent DDK
3 CreditsZMO-ZMO-K141.16F.001
PlayTONy
Andres Bosshard: Musiker Klangarchitekt, Dozent DKM VMK
Charlotte Hug: Musikerin, Komponistin, Bildende Künstlerin
Gast: Lucas Niggli Schlagzeuger DMU
3 CreditsZMO-ZMO-K132.16F.001
Politiken des Erinnerns und Vergessens
Simon Graf ,DKM, Ethnologe, Unterrichtsassistent Vertiefung Theorie
Stephanie Schoell, künstlerische Forschung
verantwortlich: Ulrich Görlich, DKM, Leiter Master of Fine Arts
3 CreditsZMO-ZMO-K127.16F.001
Popdesign IV
Daniel Späti, DDE/VSD, Modulverantwortlicher
Jonas Wolf, DMU/Schwerpunkt Pop
Benjamin Burger, VSD
+ externe Gäste aus den Bereichen Popmusik und Inszenierung
3 CreditsZMO-ZMO-P005.16F.001
Projektmanagement - Schritt für Schritt
Roy Schedler, Dozent DDE, hauptberuflich Leiter Marketing und Partnerschaften am Swiss Science Center Technorama in Winterthur
3 CreditsZMO-ZMO-K110.16F.001
RE / SEARCH als Kunst
Claudia Schmid, Dozentin DKV, Bachelor Art Education, Künstlerin, Zeichnung, Installation, Bewegungsimprovisation und Markus Gerber, Dozent DDK, Bachelor Theaterpädagogik, DMU, Bachelor Musik & Bewegung, Performer/ Theaterpädagoge
3 CreditsZMO-ZMO-K145.16F.001
Recht in Kunst und Gestaltung
Mischa Senn, Prof. Dr. Iur., Leiter Zentrum für Kulturrecht (ZKR) ZHdK
Cornelia Bichsel, lic. Iur, Wissenschaftliche Mitarbeiterin Zentrum für Kulturrecht (ZKR), ZHdK
3 CreditsZMO-ZMO-K113.16F.001
Rhythmus zwischen Künsten und Kulturen
Dr. phil. habil. Steffen A. Schmidt, Musik-/ Kulturwissenschaftler, Leitung MAS Cultural Media Studies, Dozent für Filmmusik, Musiktheater & Kulturwissenschaft und Stephan Teuwissen, DMU, Dramaturg
3 CreditsZMO-ZMO-K125.16F.001
Social Media für Künstler und Kreative - eine Einführung
Martin Zimper, Leiter Cast/ Audiovisuelle Medien DDE
Marc Uricher, DigitasLBi Digital Branding
Christian Holst, Referent Social Media, Opernhaus Zürich
Nadia Holdener, Assistentin Cast/ Audiovisuelle Medien
3 CreditsZMO-ZMO-K121.16F.001
Sounds and Visions in extremer Umgebung
Lucas Niggli , Dozent DMU
Georg Bringolf, Dozent DDK
3 CreditsZMO-ZMO-K130.16F.001
Spielseminar
Mandy Fabian Osterhage, Schauspielerin / Dozentin Departement Darstellende Künste und Film &
Matthias Fankhauser / Dozent Departement Darstellende Künste und Film
3 CreditsZMO-ZMO-K103.16F.001
Supernormal
Monica Gaspar (Ith - DKV) Kuratorin, Kulturwissenschaftlerin
Sebastian Dieterich (Ith - DKV),Philosoph, forscht über sozial Aktivismus
Gäste: Katrin Kolo, Choreographin, Kulturunternehmerin und Alicia Velazquez, Emotion - Centered Designer
3 CreditsZMO-ZMO-K107.16F.001
URBAN LABOR
Mira Sack, DDK (Theater, Theaterpädagogik und Vermittlung)
Basil Rogger, DDE (Design, Transdisziplinarität, Kulturpublizistik)
Johannes M. Hedinger, DDE (Kunst, Kulturwissenschaft, Curating)
Für den Intensivworkshop zu Beginn weitere Fachleute
6 CreditsZMO-ZMO-P009.16F.001
Visuelle und auditive Experimente
Thomas Peter, Musiker/Komponist und Künstler, Dozent DMU
Elisabeth Sprenger, Visuelle Gestaltung und Theorie der Gestaltung und Kunst
3 CreditsZMO-ZMO-K133.16F.001
Vom Vernissagen-Apéro bis Spektakel
Kreysler, Stefan (Rektorat, Hochschulkommunikation)
Tobias Gugg (SUP SER, Facility Management der ZHdK)
Externe Gäste (Matthias Blum PZ der ZHdK, Bettina Burkhard Leiterin KIÖR, beide angefragt)
3 CreditsZMO-ZMO-K119.16F.001
Wann, wenn nicht jetzt?
Sophia Yiallouros, Dozentin Schauspiel DDK, Schauspielerin
Erwin Glatter, Msc., Achtsamkeitsforscher, systemischer Coach und ehem. buddhistischer Mönch
Irmela Beyer, Dozentin i. R. Stimme, Sprechen DDK, autorisierte Linklater Lehrerin, Feldenkraislehre
3 CreditsZMO-ZMO-K104.16F.001
Why art? Which art? Whose art? Künstlerische Praxis im Kontext von Globalisierungsprozessen und Interkulturalität
Annemarie Bucher BA/DKM
Dominique Lämmli MA/DKM und Propädeutikum/DKV
Ausgewählte Künstlerinnen und Künstler als Gäste und Kritiker/Innen
3 CreditsZMO-ZMO-K134.16F.001
Wie verstehe ich ein Gemälde?
PD Dr. Gerd-Helge Vogel, DDE, Kunsthistoriker
3 CreditsZMO-ZMO-K109.16F.001
Zeichensprache: Nachdenken über Schrift
Angelika Moths, Dozentin Departement Musik
lic. phil. / diplomierte Musikerin
3 CreditsZMO-ZMO-K137.16F.001
Zeichnen als Arbeits- und Reflexionsinstrument
Marisa Sbarbati,
Dozentin Departement Kulturanalysen und Vermittlung
Christina Horisberger,
Kunsthistorikerin, Dozentin für Designtheorie, Journalistin, Departement Kulturanalysen und Vermittlung
3 CreditsZMO-ZMO-K116.16F.001
"Accidental Tourist Guide". Reality Reconstruction
Hong Kong is regarded as a prime example of urbanity, as an ideal form of capitalism. At the same it is seen, along with the Occupy movement, as a centre for a policy of participation. The city has emerged as a multifaceted focal point of current issues.
Together with students from Polytechnic University School of Design (PolyU) in Hong Kong, and design researchers King Chung Siu and Albert Tsang, twelve students from the Zurich University oft he Arts (ZHdK) will have the opportunity to explore the possibilities of social and cultural life as well as the urban structures of a specific area in Hong Kong. We will focus on two districts that are currently undergoing gentrification: North Point (neighbourhood of Connecting Space) and Hung Hom (neighbourhood of PolyU Campus). Based on a variety of research strategies, the insights can be visualized using diverse media. Students will work together in culturally mixed teams and be in constant communication with one another.
Together with students from Polytechnic University School of Design (PolyU) in Hong Kong, and design researchers King Chung Siu and Albert Tsang, twelve students from the Zurich University oft he Arts (ZHdK) will have the opportunity to explore the possibilities of social and cultural life as well as the urban structures of a specific area in Hong Kong. We will focus on two districts that are currently undergoing gentrification: North Point (neighbourhood of Connecting Space) and Hung Hom (neighbourhood of PolyU Campus). Based on a variety of research strategies, the insights can be visualized using diverse media. Students will work together in culturally mixed teams and be in constant communication with one another.
Wird auch angeboten für
Nummer und Typ | ZMO-ZMO-P008.16F.001 / Moduldurchführung |
---|---|
Modul | "Accidental Tourist Guide". Reality Reconstruction |
Veranstalter | Z-Module |
Leitung | Andreas Kohli, Dozent Departement Design sowie Kulturanalysen und Vermittlung Emilio Paroni, Dozent Departement Kulturanalysen und Vermittlung |
Ort | Wird direkt an die Studierenden kommuniziert |
Anzahl Teilnehmende | 8 - 12 |
ECTS | 4 Credits |
Voraussetzungen | keine |
Lehrform | Seminar, Übungen, Exkursion nach Hong Kong |
Zielgruppen | Wahlpflicht für Bachelor-Studierende im Rahmen der Z-Akademie (Z-Projektmodul); offen für Master-Studierende |
Inhalte | The project focuses on self-awareness and self-reflection in a transcultural context, on discerning differences in aesthetic perception, and understanding differences in intercultural development processes in the field of educational and design projects, and their formats. On a meta level, the project will involve the continuous observation of the methods used. The different communication methods and formats - on the one hand, dialogue via "virtual tunnels" (using Skype and other online communication channels); and, on the other hand, different kinds of actions in real space - are to be observed, documented and evaluated. The methodology for the research on site in Hong Kong is based on "The Hong Kong Community Museum Project" (hkcmp.org). The HKCMP was founded in 2002 in Hong Kong by Siu King (design educator), Howard Chan (art curator), Tse Pak-chai and Phoebe Wong (cultural researchers) with the aim of employing museum methodologies to explore and visualize hardly tangible local heritages and indigenous knowledge. The methods we will be applying are collecting, interpreting, imagining, displaying and disseminating. The specific questions, methods and processes will be defined from the perspective of different disciplines, put into practice and then edited. The content and administrative details of the planning of the project are developed in collaboration with the students and professors of the PolyU course Design Education in Hong Kong. In the week 45, 49 (2015) and week 2 (2016) videoconferencing and online lectures in plenary take place (using the tools "tunnel.connectingspaces.ch" and "Skype"). Between week 45 and 2, topic and content-leaded chats of the students ZHdK and PolyU in mixed groups (mobile tool "WhatsAp"). Transcultural and cross-disciplinary collaborations require constant reflection. During the project, observation and documentation on the meta level will be evaluated together with our partners in Hong Kong and with the support of the members of the Advisory Board, consisting eLearning experts. This means that different communication and work processes, as well as media communication methods and formats (distance learning /on-site actions and acts) will be observed and documented. Their evaluation will lead to a draft of the "best practice". |
Leistungsnachweis / Testatanforderung | 80% Teilnahme |
Termine | tba. |
Bewertungsform | bestanden / nicht bestanden |
Bemerkung | Die Studierenden beteiligen sich an den Exkursionskosten. |